Hvad skal jeg vælge - tre kapsler fiskeolie eller en dåse makrel i tomat?

Er det sundest at droppe fiskeoliekapslerne og i stedet spise en dåse makrel i tomat? Vi søger et svar

Fordelen ved at spise fisk er, at du får andre gode ting med end bare omega-3 (Foto: Colourbox.com)
Fordelen ved at spise fisk er, at du får andre gode ting med end bare omega-3 (Foto: Colourbox.com)

Mange danskere sluger hver dag kapsler med fiskeolie.

De små gule gelatinepiller indeholder nemlig sunde omega-3-fedtsyrer, der blandt andet er gode for kolesteroltallet.

Men er de dyre fiskeoliekapsler i virkeligheden bare penge ud af vinduet? Er det bedre at spise en dåse makrel i tomat?

Vores læser Ole Jørgensen har spekuleret på, hvordan man får mest omega-3.

- Hvad indeholder mest omega-3? En dåsemakrel á 125 gram - eller 3 piller fiskeolie á 500 milligram?, spørger Videnskab.dk-læser Ole Jørgensen.

Læs også på Videnskab.dk: Er det sundt at spise fisk fra dåse?

Forskelligt indhold fra kapsel til kapsel
Et godt spørgsmål, som kræver svar fra en ekspert på området.

Charlotte Jacobsen, der er seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet, forsker netop i fiskeolie.

Hun fortæller, at fiskeoliekapslernes indhold af omega-3 varierer rigtigt meget.

- I nogle kapsler er indholdet koncentreret, og de indeholder 70-80 procent omega-3. Andre indeholder meget mindre, siger Charlotte Jacobsen.

Men det er faktisk muligt at regne et svar ud til Ole Jørgensen.

Læs også på Videnskab.dk: Hvad feder mest - juice eller øl?

Fiskeolie indeholder to vigtige fedtsyrer
Charlotte Jacobsen fortæller, at fisk indeholder to vigtige omega-3-fedtsyrer. Nemlig fedtsyrerne EPA og DHA.

Det er indholdet af dem, forskerne måler, når de skal fastslå hvor meget omega-3, der er i et fiskeprodukt.

- Ifølge Fødevaredatabasen indeholder makrel i tomat i alt ca. 3,1 gram EPA og DHA pr. 100 gram. 125 g dåsemakrel indeholder altså knap fire gram EPA og DHA, siger Charlotte Jacobsen.

Mest gavnlig fedtsyre i makrel i tomat
De fire gram er væsentligt mere, end man kan få ved at sluge tre kapsler med fiskeolie.

- Også selv hvis kapslen indeholder 600 milligram EPA og DHA, som var det maksimale, vi fandt i en lille undersøgelse, vi lavede, fortæller Charlotte Jacobsen.

Hun mener, at der findes kapsler, som indeholder 700 milligram EPA og DHA. Men selv 2-3 af dem vil i sidste ende give dig mindre EPA og DHA, end hvis du spiser en dåse makrel i tomat.

Fisk er bare sundest
Samtidig får man en masse ekstra ud af at vælge makrellen i stedet for pillerne.

- Det er sundest at spise fisk, fordi det indeholder flere gode ting end omega-3.

- Makrel indeholder blandt andet også vitamin D, sundt protein og selin. Så på den måde er det sundere.

- Men taler vi alene om sundhedseffekten fra omega-3, er det lige meget, om du får den fra kapsler eller fisk, fortæller Charlotte Jacobsen.

Læs også på Videnskab.dk: Så meget koster dit fedt

Sammenligningen er lidt uretfærdig
Hun bemærker dog, at det er de færreste mennesker, som dag ud og dag ind vil indtage en dåse makrel.

Så sammenligningen er ikke helt retfærdig. ’Kapselspiserne’ har formentlig et konstant dagligt indtag af EPA og DHA i modsætning til ’makrelspiserne’.

Læs også på Videnskab.dk: Juice kan bremse medicin

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere