SuperBests nye tiltag er madsvineri

SuperBests nye charmeoffensiv, der skal lokke skuffede kunder til igen at putte fersk kød i kurven, er et regulært spild af mad

SuperBest vil gøre det så godt, men lander alt for langt ovre i den anden grøft. (Foto: ekstrabladet.dk)
SuperBest vil gøre det så godt, men lander alt for langt ovre i den anden grøft. (Foto: ekstrabladet.dk)

Kødskandalen har indtil videre ramt SuperBest utrolig hårdt på pengepungen, og kæden har tabt 300 millioner kroner i omsætning ind til videre. Langt mere end nogen bøde fra fødevaremyndighederne ville have lydt på.

SuperBest har netop skudt gang i en kampagne, hvor overskriften på de landsdækkende annoncer siger ’undskyld’.

Kæden forklarer også, at deres interne kødkontrol nu er så skærpet, at kravene ligger langt indenfor lovens rammer. Eksempelvis vil en flæskesteg hos SuperBest aldrig ende som hakket kød, selv om loven tillader det. Det hakkede kød bliver også smidt ud ved lukketid, selv om det må sælges i op til 24 timer efter hakning.

Det er madsvineri
Loven skal naturligvis overholdes, men der er ingen grund til at smide mere mad ud end højst nødvendigt, mener akademiker og professionel gastronom Birgitte Escherich.

- Efter ni år i storkøkkener ved jeg, at der er nok af madspild på grund af hygiejneregler allerede. Selvfølgelig skal fødevaresikkerheden være i orden, men vi skal heller ikke lande i den modsatte grøft, siger cand. scient. pol. Birgitte Escherich til ekstrabladet.dk.

Hendes råd til SuperBest er i stedet for, at supermarkedet giver forbrugerne et valg.

- Skriv på det hakkede kød, hvor og hvornår det stammer fra. Hvis hakket kød er fra en flæskesteg, hvor alle temperaturer og tidsfrister overholdt, fejler den intet. Men skriv det på, og sælg det til en lavere pris, foreslår Birgitte Escherich.

Det handler om penge
Vi skal naturligvis ikke blive syge af maden, men hun mener, der er fulgt en uhensigtsmæssig kultur i kølvandet på alle hygiejnereglerne.

- Det virker lidt behagesygt, men jeg kan godt forstå det. SuperBest har mistet meget omsætning, så for dem handler det om business. Men en god forretning er også, at få hele varen solgt, siger Birgitte Escherich.

I mere end et døgn har ekstrabladet.dk været i kontakt med SuperBest, men dagligvarekæden ønsker ikke at medvirke i artiklen.

Vi ville blandt andet gerne have svar på, hvorfor SuperBest vælger at have procedurer, der er skrappere end loven. Betyder det, at loven ikke god nok?

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere