10 gode grunde til at tage D-vitamin

Der er mange årsager til, at du bør indtage D-vitamin - ikke mindst når det er vinteren

Du kan passe på dit helbred om efteråret og om vinteren ved at huske at få nok D-vitamin. (Foto: Colourbox)
Du kan passe på dit helbred om efteråret og om vinteren ved at huske at få nok D-vitamin. (Foto: Colourbox)

Alle taler om D-vitaminmangel og om, hvor vigtigt det er for os skandinaver at indtage det som ekstra kosttilskud. Men hvordan kan du egentlig øge din sundhed betydeligt ved at indtage D-vitamin - især i vinter halvåret?

Her får du 10 livsvigtige informationer om D-vitamin:

1. D-vitamin beskytter mod kronisk leddegigt.

2. D-vitamin beskytter mod kræft i bryst, tyktarm og prostata.

3. D-vitamin beskytter mod sklerose

4. Amerikanske eksperter har beregnet, at hvis alle kvinder får 25 mikrogram D-vitamin om dagen, vil det hvert år forhindre brystkræft svarende til, at 1000 danske kvinder hvert år ville blive reddet fra sygdommen

5. D-vitamin er ekstremt vigtigt for at opbygge og styrke knoglerne.

6. D-vitamin er snarere et hormon end et vitamin, for du laver selv vitaminet i huden, når den bestråles af solens ultraviolette lys.

7. D-vitamin opfører sig som et hormon, der hjælper os til at bevare et sundt immunforsvar. Influenza har måske også forbindelse med D-vitamin-mangel.

8. D-vitamin har vist sig at kunne sænke blodtrykket og dermed nedsætte risiko for blodprop i hjertet og slagtilfælde.

9. Får gravide tilstrækkeligt med D-vitamin, falder risikoen for, at barnet rammes af sukkersyge markant.

10. Det anbefales, at du tager et tilskud, således at du samlet når op cirka 20 mikrogram (multivitamin + ekstra D-tilskud). Der er ingen fare for overdosering, da grænsen herfor ligger langt over 100 mikrogram. Du kan også få D-vitamin ved at spise fede fisk og mejeriprodukter.

Læs mere på www.oestrogen.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere