McD håner kampen mod fedme

Det er ren hån mod kampen mod fedme, når McDonald’s opfordrer til et minuts aktivitet. Det mener danske forskere

Guf løs og vær aktiv i et minut. Den holder i følge danske forskere slet ikke. (Foto: Colourbox)
Guf løs og vær aktiv i et minut. Den holder i følge danske forskere slet ikke. (Foto: Colourbox)

Både danske, tyske, engelske og amerikanske børn bliver federe og federe. En af de helt store syndere er den mad vores børn putter i munden - og de mange timer, de tilbringer bag computeren og tv-skærmen.

Men at man kan ’købe aflad’ for at guffe burgere og pommes frites i sig med et minuts aktivitet, det er en ren hån mod kampen mod fedme. Det mener en række danske forskere, skriver Børsen FødevareSundhed i dag.

Udmeldingen kommer efter, at den amerikanske burgerkæde McDonald's i disse dage lancerer sin nye Happy Meal æske under sloganet ’One Minute To Move It’, og opfordrer dermed de yngste kunder til et minuts fysisk eller psykisk aktivitet.

Nærmest hån
- Det er nærmest en hån mod de øvrige bestræbelser på at forebygge fedme blandt børn og unge. Det lyder som ren pjat. Der er ikke meget seriøsitet i den anbefaling, siger professor ved Institut for Folkesundhed under Københavns Universitet, Bjørn Evald Holstein, til Børsen FødevareSundhed.

Også Kim Fleischer Michaelsen, professor i børneernæring ved Institut for Human Ernæring, Københavns Universitet, håber, at industrien vil gribe til anderledes handling.

- Både Coca Cola, Nutella og nu også McDonald's vil gerne have folk til at være fysisk aktive og ’glemmer’ derved at se på, hvad der er i maden. Begynder man at regne på, hvad et minuts fysisk aktivitet betyder, er det bare en lille brøkdel af den energi, der er i et McDonald's måltid. Det er ikke imponerende. De skulle hellere tage at kigge på indholdet i deres mad, siger Kim Fleischer Michaelsen.

Sund mad hos os
McDonald's europæiske præsident fastholder, at McDonald's udelukkende står bag sund mad.

- 100 procent af vores mad er sund. Usund mad er jo mad, man bliver syg af, mad, man får en forgiftning af. Se, det er usund mad, siger Denis Hennequin, men tilføjer, at det, der ikke altid er så sundt, er den kost, folk sammensætter.

- Derfor skal McDonald's gøre det let for vores kunder at foretage valg, der sikrer, at de spiser sundt. Og det kan vi gøre ved at informere dem om indholdet af vores mad, hvilket vi bl.a. begynder at gøre på vores nye emballage, siger han til Børsen FødevareSundhed.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere