Madbarer er slik i forklædning

Under luppen: I denne uge ser ernæringsekspert Per Brændgaard på madbarer, som burde være sunde og naturlige at spise

Hvor sunde er madbarer egentlig? (Foto: Mads Winther, Bananastock)
Hvor sunde er madbarer egentlig? (Foto: Mads Winther, Bananastock)

Når man ser nærmere på de madbarer, der er ved at vinde indpas herhjemme, så indeholder de for meget sukker og for mange kalorier til, at man kan kalde dem sund basismad. De er en sundere form for søde sager, og de kan være værdifulde for folk, der har et forøget kaloriebehov, f.eks. folk, der dyrker meget motion eller har hårdt fysisk arbejde.

De kan også være praktiske, hvis man skal på overlevelsestur i vildmarken. I det daglige er det meget sundere - og ikke mindst meget billigere - for de fleste danskere at spise en frisk frugt i stedet. De er samtidig pumpet med vitaminer, så man skal se sig godt for, hvis man vil undgå at blive vitamin-forgiftet.

Lille og billig
SESAME BAR WITH HONEY, 8 KR. FOR 30 G (27 KR. PR. 100 G)

Der er to store fordele ved denne bar sammenlignet med de andre: Den er mindre og billigere. Ernæringsmæssigt er den på samme niveau. Den lave pris er selvfølgelig godt for økonomien, og den mindre størrelse gør, at du ikke så let kommer til at spise for meget. Denne sesambar fås efterhånden også i mange almindelige supermarkeder. Den er et godt alternativ til slik, da sesamfrøene giver nogle gode næringsstoffer. 60 procent er sesamfrø, men resten er sukker i form af honning. Honning er kun en lille smule sundere end almindeligt sukker, så det bør man også holde igen med.

Nødder med sukker-klister
JANNIS HAZELNUT BAR, 20 KR. FOR 60 G (33 KR. PR 100 G)

Denne hasselnøddebar indeholder mange hasselnødder (66 procent), men også rigtig meget sukker (resten). Hasselnødder er supersundt, men sundhedsværdien bliver gevaldig begrænset, når der følger så meget sukker med.

Sund og kedelig
SPROUT BAR APRICOT, 12 KR. 40 G (30 KR. PR. 100 G)

Bønnespirer er et 70’er-fænomen, som nu er ved at få renæssance sammen med raw food-trenden. Denne spiresnitte indeholder 22 procent spirer af hvede, rug og speltkorn. Hovedparten af resten af produktet er tørrede frugter, især abrikos. Indholdet af tilsat sukker er lavt. Smagen er lidt tør og kedelig.

Yoghurt-fup
EAT NATURAL, ALMONDS APRICOTS AND A YOGHURT COATING, 17 KR. FOR 50 G (34 KR. PR. 100 G)

'Yoghurt coating' lyder sundt, men dækker reelt over en blanding af fedt og sukker tilsat en lille sjat yoghurt. Indholdet af reelt sunde ingredienser er kun på 41 procent (abrikos, mandel, kokosnød), mens resten er forskellige former for koncentreret fedt og sukker.

For lidt hamp
9 BAR WITH HEMP, 20 KR. FOR 50 G (40 KR. PR. 100 G)

Denne bars indhold af sukker og margarine gør, at den ikke er ren helsekost. Men de to hovedingredienser er solsikkefrø og græskarkerner, og de er sunde at spise i moderate mængder. Solsikkefrø kan dog være problematiske, da de har et højt indhold af tungmetaller. Så mådehold er vigtigt. Produktet indeholder også hamp, som bliver det næste store helsekostprodukt. Der findes to former for hamp: med og uden euforiserende stoffer. Den form for hamp, der er godkendt til fødevarer, indeholder ikke euforiserende stoffer, men har til gengæld et godt indhold af næringsstoffer. Desværre er indholdet af hamp i dette produkt kun tre procent, så man bliver snydt, hvis man tror, det er en god kilde til hamp. Både prisen og smagen er i top.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere