Mus på McDonald’s - og fluer og skidt

Fem McDonald’s-restauranter har fået kritik af Fødevarekontrollen. I Brøndby var der fluer. I Esbjerg mus

En håndfuld danske McDonald's-restauranter har fået krads kritik for brud på hygiejnereglerne. Arkivfoto: AP/Gene J. Puskar
En håndfuld danske McDonald's-restauranter har fået krads kritik for brud på hygiejnereglerne. Arkivfoto: AP/Gene J. Puskar

Årets hidtil mest omtalte burgerkæde er Burger Shack, der blev afsløret i at fuppe kunderne og sjofle hygiejnen.

Men hvordan er det gået hos fastfoodkæden over dem alle, McDonald’s, mens kritikken haglede ned over førnævnte.

Ikke forrygende.

Godt nok er McDonald’s blandt kæderne generelt duks, når det kommer til fødevaresikkerhed, men i perioden fik en håndfuld filialer krads kritik.

Fødevarer Endnu en sur smiley til Burger Shack

Mus i loftet
Værst var så det ud i Esbjerg-bydelen Gjesing, som holdt åbent, selv om det vrimlede med mus.

’Der er fanget mange mus over loftet i køkkenet og i bagerste lager med rengøringsmidler,’ skriver Fødevarekontrollen, som refererer en rapport fra et skadedyrsfirma.

’Under reoler på lageret lå der meget skidt i form af støv, kapsler, plastic og sodavandsbægre. Der er en sprække på 10 cm mellem kølerum og væg, hvor der er meget beskidt,’ konstaterede kontrolløren under tilsynet, hvor der stadig var mus.

Vedkommende instruerede filialen i skadedyrssikring, skadedyrsbekæmpelse og i at kassere fødevarer, der kunne være forurenet af muse-urin- og lort, ligesom restauranten fik besked på at desinficere alt.

Læs kontrolrapporten her.

Man skal slå højt på trommen, hvis man er den mindste. Det gjorde Burger King derfor i nat i Danmark, da firmaet gik digitalt til angreb mod giganten McDonald's. Foto: Nati Harnik/Ritzau Scanpix Mad & drikke Burgerkrig på Facebook: Deler gratis mad ud

Lovede, men …
McDonald’s i Brøndby fik tilbage i maj besked på at bekæmpe bananfluer, hvilket 'manageren' lovede, ville ske, men da kontrolløren kom tilbage knap tre måneder senere, var problemet bare blevet værre. Man havde lukket øjnene for problemet.

’Over containeren i loftet er en større mængde bananfluer (min 50. stk.). Ved bevægelse af container kommer endnu flere bananfluer til syne. I opvaskerummet findes også bananfluer og der ses enkelte bananfluer i produktionen,’ skriver Fødevarekontrollen, som skred ind med en formel sanktion.

Læs kontrolrapporten her.

Meget beskidt
Også På McDonald’s i Birkerød og Vejen var der ifølge kontrolrapporter ’meget beskidt’.

’Fliser på vægge i grillområde, bag ved brødet, er beskidte med fedt og dressing, ketchup pletter. Kasser med rene låg, sodavandsanlæg, kaffeområde, samt køleskab er meget beskidt og fedtet, skriver Fødevarekontrollen om førstnævnte.

Om filialen i Vejen skriver Fødevarekontrollen:

’Hylde, væg og kanter i et område fremstår beskidt med rester af indtørret fødevarer. Under inventar, bagvægge og side af inventar fremstår beskidt i produktionslokale, bl.a. bagved skraldespande og under drikkevareautomat i drive-in’.

McDonald's: Dybt beklageligt

Ekstra Bladet har bedt om McDonald's svar på kritikken af hygiejnen og specifikt svar på, hvorfor man ikke lukkede den muse-befængte restaurant, til skadedyrene var væk.

'Det siger sig selv, at vi og vores franchisetagere ikke er tilfredse med mangler i rengøringen og tilfældet af mangelfuld håndtering af bananfluer. Derfor har restauranterne øjeblikkeligt rettet op, lover McDonald’s-pressechef Pia Tobberup.

Om musene i Esbjerg fortæller hun, at man straks kontaktede skadedyrsfirmaet Mortalin, da man opdagede problemet. Hun bedyrer, at fødevaresikkerheden ikke var i spil, og at problemet nu er løst.

’Det blev vurderet ansvarligt at holde restauranten åben med daglige besøg af Mortalin og dermed konstant overvågning af situationen.’

’Bemærk også, at Fødevarekontrollen jo heller ikke har vurderet, at det skulle være nødvendigt at holde lukket’.

’Hvad angår bananfluer i Brøndby er det korrekt, at man ikke har været tilstrækkeligt effektive i bekæmpelsen af bananfluer i perioden mellem kontrolbesøget i maj 2019 og kontrolbesøget i juli 2020, hvor restauranten så får en anmærkning for dette. Og det er i sagens natur dybt beklageligt. Restauranten rettede op øjeblikkeligt efter påtalen, og ved det opfølgende besøg 1. september i år fik den en glad smiley,’ skriver Tobberup.

Kædens restauranter har nu alle opnået glade smileys - med undtagelse af restauranten i Vejen, som endnu ikke har haft et opfølgende kontrolbesøg.

75 kommentarer
Vis kommentarer