Nu slår Løkkes afgiftsrabatter igennem: Disse dagligvarer er faldet i pris

Fra 2018 er en række afgifter på blandt andet nødder blevet fjernet. Nu afslører de to største supermarkedskæder herhjemme, hvor stor besparelsen er

Der er gode nyheder til dig, der godt kan lide nødder. Foto: Lars Krabbe
Der er gode nyheder til dig, der godt kan lide nødder. Foto: Lars Krabbe

Da regeringen sidste år besluttede at fjerne afgifterne på en lang række produkter, som blandt andet nødder, alkohol-sodavand og te, var de danske supermarkeder ikke blege for at garantere, at pengene ville havne i lommen hos forbrugerne.

- Afgifts-faldet kommer kunden til gode 1-1. Helt ned til sidste øre, fastslog informationsdirektøren i Coop, Jens Juul Nielsen, dengang overfor Ekstra Bladet, der blandt andet står bag Kvickly og Fakta.

Det var da også en glad informationsdirektør, som Ekstra Bladet fik i røret, da det skulle afklares om løftet var blevet indfriet.

- 200 gram Coop-mandler er fra januar 2018 blevet sat ned fra 28,95 til 26,04, og billedet er det samme for alle andre varer, der er berørt af afgifts-faldet. Vi har, som lovet, sat ned til sidste øre, siger han.

Prisforskelle fra 2017 til 2018

Her er et par prisforskelle fra før- og efter 01.01.2018

Coop:

Hasselkerner fra 32,95 til 31,01

Valnøddekerner fra 24,95 til 23,98

Cashewnødder fra 44,95 til 42,33

Tempt fra 15,95 til 14,79

Smirnoff Ice fra 17,95 til 16,79

Somersby fra 19,50 til 17,15

 

Dansk Supermarked:

Sereno salted peanuts fra 9,50 til 8,05

Sereno coated peanuts fra 11,00 til 9,68

Mamone whole almonds fra 28,00 til 24,36

Dumt at bryde løftet
Med vedtagelsen af aftalen var der blandt andet lagt op til, at man skulle forsøge at vinde noget af grænsehandlen tilbage til Danmark.

- Derfor ville det også være helt meningsløst, og utroværdigt, ikke at lade afgifts-faldet komme kunderne til gode, når vi selv har haft et stort ønske om at fjerne dem, siger Jens Juul.

Hos Coops konkurrent Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Netto og Bilka, har man også valgt at sætte priserne ned 1-1.

Lært af tidligere
De danske supermarkeder er tidligere blevet kritiseret for selv at snuppe en del af kagen, når afgifter er blevet lempet. Det er eksempelvis sket ved at runde op, når den sidste øre skulle tælles.

- Det er netop også derfor, at man kan se på priserne, at vi har rundet ned til sidste øre i denne omgang, siger Jens Juul fra Coop.

- Hvordan kan man som forbruger vide sig sikker på, at I ikke bare hæver prisen igen, når opmærksomheden er dampet af?

- Vi ved, at hvis vi sætter varerne op, så vil folk købe mindre af det, så det ville være at skade vores egen forretning, og skyde os selv i foden.

- Så vi er altid velkomne til at ringe tilbage og tjekke op?

- Selvfølgelig kan der ske ting, der gør, at priserne bliver hævet, men jeg garanterer, at vi aldrig kommer til at hæve vores avance på de her produkter. Den vil altid komme kunderne til gode, afslutter informationsdirektøren.

176 kommentarer
Vis kommentarer