Rotteplage hos Nemlig.com

Danmarks klammeste skadedyr i angreb på Danmarks største online supermarked, der er ejet af en af Danmarks rigeste mænd

Ekstra Bladet har onsdag forsøgt at få en rundvisning på lageret hos Nemlig.com. Det var ikke været muligt.

Besøger du Nemlig.com  og klikker på det ikon, der linker til Fødevarestyrelsens website, ser alt ud til at være i sin skønneste orden.

Danmarks største online supermarked, Nemlig.com, linker nemlig udelukkende til kontrolrapporter  med glade smileyer.

Nemlig.com, som Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen ejer knap halvdelen af, undlader at linke til en kontrolrapport, der afslører, at der har været en klam rotte-plage på lageret i Rødovre, hvor der har været huller i gulv, vægge og lofter.

Se også: Dansk tøjboss scorer 1,7 mia. kr.

'Virksomheden har ikke tilstrækkelige procedurer for instruktion af personale i forbindelse med håndtering af fødevarer og lokaler, hvor der er konstateret rotte-aktivitet,' afslører fødevarekontrollen, som havde fået besked af en rottefænger.

Smitte-bærere i lageret
Nemlig.com fik efter kontrolbesøget den 18. december et såkaldt påbud – den næsthårdeste sanktion – fordi de ansatte ikke var instrueret i at reagere korrekt på de langhalede smittebæreres tilstedeværelse i fødevare-lageret.

Sundhed - 8. jan. 2015 - kl. 09:12 Vild panik: Rotte løs på fastfood-restaurant

Nemlig.com fik også af myndighederne besked på at lukke en række huller, så rotterne eller rotten ikke kunne kravle ind til maden.

Der var 'hul i i gulvet til krybekælder og flere steder i vægge og lofter,' opdagede fødevarekontrollens folk.

- Vi lukker et hul
Nemlig.com gav fødevarekontrollen et løfte:

- Hul i gulv hvor der er konstateret spor fra rotter, lukkes straks og skærpet skadedyrssikring foretages snarest.’

Se også: Dagligvarekrigen på nettet spidser til

Og Nemlig.com lovede kassere den mad, der havde været opbevaret på det lager, hvor der havde været rotter.

Lovede at smide mad ud
- Fødevarer som kan rengøres og desinficeres flyttes til nye lokaler straks, øvrige fødevare kasseres, forsikrede Nemlig.com.

Soffy Monies, presseansvarlig hos Nemlig.com, lover i en mail til Ekstra Bladet, at madsikkerherheden ikke har været sat over styr.

'Alt under kontrol'
- Ingen af vores kunder har derfor modtaget varer, der har været i kontakt med skadedyret. Vi tager naturligvis denne hændelse meget seriøst, og vi kan forsikre kunderne om, at vi har alt under kontrol.

Selv om der i kontrolrapporten er beskrevet spor efter 'rotter', hævder Nemlig.com, at der kun har været en rotte på spil.

'Skadedyrsfirmaet fandt kun spor fra den ene rotte, og der blev ikke fundet flere, så vi kan udelukke, at der har været flere end den ene rotte,' skriver Soffy Monies.

Lukkede varemodtagelse
- Det betød, at vi lukkede varemodtagelsen ned, da vi fik mistanken og ikke åbnede for varemodtagelsen før, rotten var fanget og alt rengjort eller destrueret og varemodtagelsen igen var godkendt af Fødevarestyrelsen, skriver den presseansvarlige.

Se også: Stor internetbutik får dansk medejer

Nemlig.com undlader at svare på, hvorfor Nemlig.com undlader at linke til den afslørende kontrolrapport med rotter. Når Ekstra Bladet spørger, hvorfor den skal skjules for kunderne, oplyser Nemlig.com blot, at Nemlig.com linker de andre kontrolrapporter (Med de glade smileys, red.).

Afviser dårlig uddannelse
Supermarkedskæden afviser desuden Fødevarestyrelsens vurdering af, at personalet skulle være dårligt instrueret i at reagere på rotter.

- Men da vi arbejder i tre-holdsskift kom en enkelt medarbejder, som ikke havde nået at få informationen, til at åbne døren hvorfor det er blevet noteret, at vi ikke har instrueret vores medarbejdere. Det er dog ikke sandt, skriver Soffy Monies.

Hun skriver, at hullerne er lukket.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere