Så rådden er de kendtes mad-tempel

Ulækre ’delikatesser’: Madsikkerheden sejler i kendissernes foretrukne spise-mekka - Torvehallerne i København

Der er foran disse haller, Casper Christensen med sin Isabel Friis-Mikkelsen især i forårs- og sommermånederne holder hof for andre kendisser, som skåler i ’bobler’ og spiser franske delikatesser.
Der er foran disse haller, Casper Christensen med sin Isabel Friis-Mikkelsen især i forårs- og sommermånederne holder hof for andre kendisser, som skåler i ’bobler’ og spiser franske delikatesser.

Der var mug i køleskabet, møgbeskidt i køkkenet, men intet varmt vand i hanen.

Kylling, oksekød, og fiskefars var på vej i forrådnelse. Isterningemaskinen var møgbeskidt. Og sådan kunne man blive ved.

Selv om en rejemad koster 89 kroner, et kilo oksekød 800 kroner og en trøffelkugle 25 kroner i de eksklusive københavnske Torvehaller på Israels Plads i København, er det bestemt ingen garanti for, at hygiejnen er tilsvarende høj.

Se også: Kunder i Torve-hallerne blev betjent af svindler

Ekstra Bladet har foretaget en gennemgang af Fødevarestyrelsens seneste kontrolrapporter fra de haller, hvor kendte som Casper Christensen med sin Isabel Friis-Mikkelsen især i forårs- og sommermånederne holder hof for andre kendisser, som skåler i ’bobler’ og spiser franske delikatesser.

Smileyer surmuler
Men det kan være, nogle ville være mellemfornøjede eller ligefrem vende mundvigene nedad, hvis de vidste, at Fødevarestyrelsens smiley-rapporter ofte gør det samme.

Se også: Københavns gourmetmarked anklages for at underbetale unge

Ekstra Bladet analyse viser, at Torvehallers fødevarebutikker klarer sig ringere end gennemsnittet af landets fødevarevirksomheder.

Eksempelvis også ringere end McDonald’s-kæden, der har en filial 140 meter fra de haller, der årligt besøges af omkring fem millioner gæster, heraf også mange turister fra ind- og udland.

Utilbøjelig til at følge krav
Men det er ikke altid, at stadernes indehavere følger reglerne og skilter med en sur smiley. Der er flere eksempler på, at de smækker glade smileyer op i stedet for kontrolrapporter med kras kritik.

Og rapporterne afslører, at flere butikker er utilbøjelige til at følge fødevarekontrollens krav.

Eksempelvis fulgte en madbod ikke en ordre om at få varmt vand i hanen, så det personale, som stod og fedtede med lune retter, kunne vaske hænderne ordentligt.

Vi bør have elite-smileyer
Ekstra Bladet har konfronteret Per Wetke Hallgren, chef for Torvehallerne og direktør i ejendomsvirksomheden Jeudan, der ejer Torvehallerne, med den dårlige hygiejne i Torvehallerne.

- Hvad er din kommentar til, at Torvehallerne klarer sig ringere end gennemsnittet?

- Alle bør have en elitesmiley (nul kritik fra fødevarekontrollen, red.). Torvehallerne og de enkelte forretningsdrivende må have den ambition.

- Hvis nogle forhold ikke er i orden, skal de komme det – gerne i samarbejde med Fødevarestyrelsen. Hvis der er tekniske forhold i Torvehallerne, der er årsag til kritik fra Fødevarestyrelsen, så kommer Jeudan og retter dem.

- Torvehallerne har succes. Har de forretningsdrivende for travlt til at sørge for hygiejne og madsikkerhed?

- Jeg har ikke noget belæg for at tro, at nogen bevidst sjusker – trods travlhed.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere