Minister trækkes ind i sag om Posttilsynet

Henrik Dam Kristensen (S) skal få styr på sit ministerium, så Posttilsynet fremover kan dokumentere, hvad de laver

Henrik Dam Kristensen er selv tidligere postbud, og som nuværende transportminister er det i sidste ende hans ansvar at sørge for, at Post Danmark overholder loven. (Arkivfoto: Thomas Wilmann)
Henrik Dam Kristensen er selv tidligere postbud, og som nuværende transportminister er det i sidste ende hans ansvar at sørge for, at Post Danmark overholder loven. (Arkivfoto: Thomas Wilmann)

Det er svært at vurdere, om Posttilsynet overhovedet er relevant.

Der findes nemlig hverken mødereferater eller årsrapporter, der kan give indblik i, hvordan og hvorvidt tilsynet holder Post Danmark i ørerne.

Læs også:

Se også: Værdiløst tilsyn med Post Danmark

- Det er en alvorlig sag, og hænger det sådan sammen, har vi en meget kritisk situation, som jeg gerne vil have belyst hurtigst muligt, siger Morten Marinus, der er medlem af transportudvalget i Folketinget for Dansk Folkeparti til ekstrabladet.dk.

Derfor har han allerede afkrævet svar af transportminister Henrik Dam Kristensen (S), der skal sikre, at tilsynet fremover dokumenterer sit arbejde.

Læs også:

Se også: Ok med 183.000 forsinkede breve dagligt

ekstrabladet.dk har gentagne gange forsøgt at få et interview med nogen i Transportministeriet. Posttilsynet - der hører under Trafikstyrelsen - skal nemlig stå til ansvar overfor transportministeren.

Men det har ikke kunnet lade sig gøre at få svar på, hvorfor departementet har set gennem fingre med Posttilsynets manglende referater og rapporter. Pressechefen i Transportministeriet ledte i flere dage og kunne efter eget udsagn 'ikke finde nogen', der ville tale med ekstrabladet.dk.

Læs også:

Se også: Uofficiel postregel: Lad de store breve stå

Morten Marinus har tidligere haft fokus på Post Danmark og tendensen til at aflevere 'selvhentersedler' til kunderne i stedet for at aflevere maksibrevene. I efteråret afkrævede han svar fra ministeren, der med informationer fra Posttilsynet svarede, at Post Danmark ikke umiddelbart kan se et stort problem, og det må bero på misforståelse hos modtageren. ( Se hele spørgsmålet og svaret her (PDF))

Ministerens svar fra efteråret 2011, der er leveret af Posttilsynet, fremstår i et grumset lys, nu hvor det ser ud til, at ’tilsynet’ er af tvivlsom karakter.

- Jeg synes ikke, jeg kan bruge det svar til noget som helst. For jeg må indrømme, at jeg er blevet i tvivl, om det har sin rigtighed, siger Morten Marinus, der er klar til at hive ministeren i samråd om nødvendigt.

Læs også:

Se også: Sjusket omgang med anbefalet post

I postloven er det slået fast, at det er postvirksomhederne, der skal betale for driften af Posttilsynet. Sådan er det også for eksempelvis Finanstilsynet, hvor pengeinstitutterne deles om udgifterne. Men for Posttilsynets vedkommende, er det reelt kun Post Danmark, der betaler Posttilsynets regninger.

Med andre ord har vi et Posttilsyn, der udelukkende holdes i gang af penge fra Post Danmark – den selvsamme virksomhed, der skal føres tilsyn med.

- Selvfølgelig skal Post Danmark betale til det, men tilsynet skal være uafhængigt. Og det kan drages i tvivl, når der ingen mødereferater eller årsrapporter er, siger Morten Marinus.

Læs også:

Se også: Postens råd til kunde: Brug en anden kurer

I 2011 betalte Post Danmark i underkanten af tre millioner kroner, og det finansierer blandt andet 3,5 fuldtidsstilling. I alt blev der sidste år modtaget 134 klager i Posttilsynet.

[anmeldelse]

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere