3 får bødesmæk for skjulte priser

Teleselskabet skal æde bøde på 60.000 kroner, fordi forbrugerne ikke fik klar besked om, hvad telefonabonnement kostede

3 har ikke styr på markedsføringsreglerne og får nu bøde igen, efter at Forbrugerombudsmanden har kritiseret manglende mindstepris på telefonabonnement. (Foto: 3)
3 har ikke styr på markedsføringsreglerne og får nu bøde igen, efter at Forbrugerombudsmanden har kritiseret manglende mindstepris på telefonabonnement. (Foto: 3)

Et '3iDeal Max'-telefonabonnement til 699,00 kroner om måneden med oprettelsesafgift på 249 var ikke et gennemskueligt nok tilbud for forbrugerne.

Mindsteprisen på abonnementet var nemlig 4443 kroner, men det fortalte teleselskabet ikke tydeligt nok i sine netreklamer i en periode fra 2010 til 2011.

Forbrugerombudsmanden giver nu selskabet smæk for at tvinge de prisgivne forbrugere igennem en uigennemskuelig jungle for at finde frem til den reelle pris.

Forbrugerombudsmanden lægger dog - i modsætning til 3 - ikke skjul på, hvad lovovertrædelsen kommer til at koste teleselskabet:

60.000 kroner skal 3 betale i bøde.

Ikke første gang
Fra 21. oktober 2010 til 26. januar 2011 reklamerede 3 med '3iDeal Max' abonnementet til 699 kroner om måneden. Bindingsperioden på seks måneder og oprettelsesafgiften på 249 kroner fremgik af netannoncen, men først når forbrugeren klikkede på 'Køb abonnement' blev det med små skrifttyper oplyst, at abonnementet ville komme til at koste mindst 4443 kroner frem til bindingsperiodens udløb.

LÆS OGSÅ:

Se også: Telia får bødestraf på 100.000 kroner

Mindsteprisen er dog så væsentlig en oplysning, at den ikke må gemmes bag et link på hjemmesiden, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, som derfor i foråret 2011 politianmeldte 3.

Svært at sammenligne priser
Selskabet har overtrådt 'markedsføringslovens § 13 om prisoplysninger, som kræver, at den erhvervsdrivende oplyser om den samlede pris for tjenesteydelsen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter', lyder det blandt andet i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ:

Se også: Telia får bødestraf på 100.000 kroner

3 har accepteret at betale bøden.

- Den samlede mindstepris på et telefonabonnement er et vigtigt pejlemærke for forbrugeren og gør det muligt at sammenligne tilbud på tværs af abonnementer og selskaber. Det er glædeligt, at 3 vedgår sig overtrædelsen i den konkrete sag, men jeg forventer også, at der bliver strammet op på markedsføringen fremover, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

3 burde ellers efterhånden have lært markedsføringslovgivningen, for det er ikke første gang, at selskabet får en bøde for en lignende lovovertrædelse. Dengang betalte teleselskabet 25000 kroner i bøde.

LÆS OGSÅ:

Se også: 3 får 25.000 i bøde og Se også: 3 Mobil meldt til politiet

Dengang gjorde 3 det i en bannerreklame for en mobiltelefon ikke tydeligt nok, hvad den samlede pris for telefon og abonnement var. På baggrund af den tidligere prisbommert er bødestørrelsen derfor skruet op denne gang.

0 kommentarer
Vis kommentarer