Tilbudsaviser gør dagligvarer dyrere

Selv om de gode slagtilbud i aviserne ser ud som en fordel for forbrugerne, så hæver tryksagerne prisen på varerne, mener styrelse

Hver uge udsender dagligvarekæderne mere end 600 siders tilbudsaviser til landets husstande. (Foto: Jakob Jørgensen)
Hver uge udsender dagligvarekæderne mere end 600 siders tilbudsaviser til landets husstande. (Foto: Jakob Jørgensen)

De fylder danskernes postkasser og tankevirksomhed med slagtilbud på bleer, bajere og bøffer. Men Danmarks mest udbredte litteratur, tilbudsaviserne, er til mere skade end gavn for forbrugerne, fordi de generelt skaber højere priser på vore dagligvarer.

Sådan lyder en af konklusionerne i konkurrencemyndighedernes længe ventede undersøgelse af det hjemlige dagligvaremarked, skriver Politiken torsdag.

Læs også: Reklamer i postkassen deler danskerne

De danske dagligvarer er, ifølge rapporten, otte til ti procent dyrere end i sammenlignelige EU-lande, og en af forklaringerne er den særlige danske tilbudskultur med de husstandsomdelte tryksager som spydspids.

- For at tjene de penge ind, som kæderne taber på at lave tilbuddene og trykke tilbudsaviserne, sætter de normalpriserne højere. Når varerne ikke er på tilbud, betaler forbrugerne ekstra for dem, siger Camilla Hesselby, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til Politiken.

Læs også: Tilbudsaviser bliver tykkere og tykkere

Hver uge udsender dagligvarekæderne mere end 600 siders tilbudsaviser til landets husstande; alene tryk og distribution af den glittede rabatlitteratur løber op i omkring to milliarder kroner om året.

- De forbrugere, der ikke vil bruge tid på tilbudsaviser, betaler højere priser for deres dagligvarer. De, der går systematisk efter tilbuddene, kan spare nogle penge, men bruger til gengæld en masse tid på at læse tilbudsaviserne og gå fra butik til butik, siger Camilla Hesselby til Politiken.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere