Træpiller for 6000 kroner kom aldrig

Jacob Elkjær bertilte træpiller for 6000 kroner, men så aldrig hverken træpiller eller sine penge igen. Sagen har nu været forbi fogedretten

Jacob Elkjær blev snydt af netfirmaet Lanza.dk. Selvom han har vundet i Forbrugerklagenævnet og retten, har han ikke fået sine penge for tre paller træpiller tilbage to år efter. (Foto: Anthon Unger)
Jacob Elkjær blev snydt af netfirmaet Lanza.dk. Selvom han har vundet i Forbrugerklagenævnet og retten, har han ikke fået sine penge for tre paller træpiller tilbage to år efter. (Foto: Anthon Unger)

Jakob Elkjær fra Helsinge bestilte i maj 2008 tre paller træpiller til sit centralfyr ved internetvirksomheden Lanza.dk, også kaldet Pilleklubben. Men i stedet for ild i fyret fik han en lang næse og en hel masse bøvl ud af den handel.

- Jeg betalte knap 6000 kroner. Men træet dukkede aldrig op, så jeg ringede for at klage. Men ingen tog telefonen, og ingen svarede på mine efterfølgende klager pr. brev, siger Jakob Elkjær og tilføjer:

- Da jeg skulle bestille træet, var det intet problem at få fat i ejeren. Men da det ikke dukkede op, var det, som om han var død og borte. Jeg var så dum at betale via bankoverførsel, så min bank kunne heller ikke hjælpe mig.

Forlig, men ingen penge
Jakob Elkjær endte med at klage til Forbrugerklagenævnet, som efter cirka et år skrev i afgørelsen, at han skulle have sine penge tilbage.

- Men der skete ikke noget. Han var som sunket i jorden og svarede heller ikke på Forbrugerstyrelsens henvendelser.

Men her gav Jakob Elkjær ikke op.

- Det skal ikke betale sig at snyde forbrugerne og bare lade være med at svare på klager, telefonopkald og så videre. Så jeg er egentlig ligeglad med pengene. Det er en principsag, siger han.

Han har derfor hyret en advokat og hevet sagen i fogedretten. Her blev der indgået forlig, hvor Lanza.dk’s ejer gik med til at afdrage pengene med 800 kroner månedligt pr. 15. maj i år.

- Men det hjalp heller ikke. Han skulle nu have betalt to afdrag, men dem har vi ikke set noget til, sukker Jakob Elkjær.

Lanza-ejer som sunket i jorden
'Der er i øjeblikket ingen forbindelse til mobiltelefonen', lyder det, da vi forsøger at fange Henrik Hornshøj Jensen, som står bag Lanza.dk og Pilleklubben.

Pilleklubben er hørt op med at eksistere, men på cvr-registret ser vi, at Lanza.dk stadig skulle eksistere. Men fastnetnummeret melder optaget, lige meget, hvornår vi forsøger at ringe. Vi forsøger også at sende en mail, men hører aldrig noget.

Henrik Hornshøj Jensen er som sunket i jorden, for heller ikke Forbrugerstyrelsen eller Jacob Elkjærs advokat har hørt fra ham trods utallige henvendelser.

Før du handler på nettet
1. Se altid efter e-mærket, så er du beskyttet bedst muligt.
2. Betal altid med kreditkort, så kan du få din bank til at hive pengene tilbage.
3. Undersøg, hvem sælger er (navn, adresse, telefonnummer, mailadresse mv.).
4. Undersøg varen - du har krav på at få oplysninger om varens væsentligste egenskaber - hvad varen kan.
5. Tjek salgs- og leveringsbetingelserne, inden du handler.
6. Gem kvitteringen og tjek din konto - har netbutikken hævet det rigtige beløb?

Kilde: e-handelsfonden.dk

Gratis at få professionel hjælp
Både Forbrugerstyrelsen og e-handelsfonden er klar til at hjælpe dig, hvis du er blevet snydt i en netbutik. I bestræbelserne på at luge ud blandt slynglerne vil jurister og advokater om nødvendigt hjælpe dig hele vejen gennem retssystemet.

- Uanset om sagen drejer sig om køb til 50 eller 10.000 kroner, sidder vores jurister klar til at hjælpe. De løser ni ud af ti sager inden for et par uger, siger Lars Schmidt Larsen fra e-handelsfonden.

Tag sagen til fogeden
Forbrugerstyrelsen er som noget nyt klar med advokathjælp, hvis sælgeren ikke retter sig efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet.

- Siden 1. januar i år har man haft den mulighed, at får man medhold i Forbrugerklagenævnet, men stadig ikke får sine penge, så kan man tage sagen til fogeden eller i sidste udvej til domstolene. Og så betaler vi omkostningerne, siger Henrik Sedenmark, der er jurist i Forbrugerstyrelsen.

En gennemsnitlig sagsbehandlingstid er godt fem måneder, men nogle sager kan afgøres hurtigere.

- En simpel sag, hvor f.eks. en vare købt på nettet aldrig dukker op, og sælgeren ikke svarer på henvendelserne, går typisk noget hurtigere, siger han.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen