Grønne løgne

Selskaber overdriver, når de sælger sig som ekstra grønne. De kan se frem til store bøder for at vildlede forbrugerne

Vi skal skåne miljø og klima, men det kan blive dyrt for de virksomheder i Danmark, der lyver om, hvor klimavenlige de er. (Foto: Colourbox)
Vi skal skåne miljø og klima, men det kan blive dyrt for de virksomheder i Danmark, der lyver om, hvor klimavenlige de er. (Foto: Colourbox)

Det er smart at være klimavenlig. Men det er vildledende og ulovligt, når en virksomhed, der markedsfører sig som særligt klimavenlig, for eksempel forurener ligeså meget, som det altid har gjort.

Forbrugerombudsmandens jurister er trukket i arbejdstøjet for at undersøge en lang række sager, hvor virksomheder anklages for at vildlede forbrugerne ved at lyve om, hvor klimavenlige de er, skriver Politiken.

Store bøder
Virksomhederne risikerer store bøder og irettesættelser fra myndighederne, fordi de er gået over stregen i deres grønne reklamer.
- Virksomheder må ikke overdrive deres grønne påstande. Forbrugerne skal helt grundlæggende kunne stole på, at de udsagn, virksomhederne kommer med i deres markedsføring, er korrekte, siger Danielle Brisson, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

Cimber Sterling og Movia
Flyselskabet Cimber Sterling og trafikselskabet Movia er nogle af de virksomheder, som er under luppen for grønne løgne, lyder det i Politiken.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere