Høj fart skyld i motorcykelulykker

Halvdelen af motorcykelulykker kunne undgås, hvis motorcyklisterne overholdt fartgrænserne og ikke overvurderede deres køreevner

For høj fart og en modvilje imod refleksveste og tøj i stærke farver giver motorcylisterne dårligere odds på vejene. (Foto: Claus Bonnerup)
For høj fart og en modvilje imod refleksveste og tøj i stærke farver giver motorcylisterne dårligere odds på vejene. (Foto: Claus Bonnerup)

Antallet af trafikulykker, som involverer en motorcyklist, kunne være undgået hvis motorcyklisterne ikke havde kørt for stærkt. Det konkluderer Havarikommissionen i en ny rapport, hvor de har gennemgået 41 motorcykelulykker.

'For høj hastighed hos motorcyklisterne var et gennemgående problem – derudover havde flere af motorcyklisterne en promille (10 af de 24, der blev testet), og syv kørte uden gyldigt kørekort', skriver kommissionen i en pressemeddelelse.

Havarikommissionen konkluderer, at mange af motorcyklisterne 'kørte på kanten af egen formåen' og at dårlig teknik, en forkert manøvre eller forkert reaktion hos motorcyklisten var en medvirkende faktor i hver fjerde ulykke.

Bilister ser sig ikke for
Den største fare for motorcyklisterne er dog deres medtrafikanter: I hovedparten af de ulykker, hvor der var andre end motorcyklisten indblandet, skete ulykken, fordi en bilist overså motorcyklisten.

Bilisterne skal blive bedre til at holde øje med motorcyklisterne, især når de svinger. Motorcyklisterne kunne hjælpe sig selv ved i højere grad at bruge refleksveste eller tøj i stærke farver: Det ville forbedre deres chancer for at blive set i hver tredje ulykke, vurderer Havarikommissionen.

Flere kurser og bedre rådgivning
Oven på undersøgelsen har Havarikommissionen en række anbefalinger, som skal gøre det sikrere at være motorcyklist.

Kampagner skal gøre opmærksom på, at motorcyklisterne ofte overses i trafikken. Bedre kørelys, krav om ABS-bremser på motorcykler og køretekniske kurser kan også hjælpe, vurderer Havarikommissionen.

Der er en motorcykel indblandet i et ud af 10 dødsfald i trafikken. I langt de fleste af dødsulykkerne med motorcykel går det ud over en mand, viser Havarikommissionens rapport.

Læs hele rapporten om motorcykelulykker her

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere