Magasinmoms skudt til hjørne

Skatteministeren tør alligevel ikke gå videre med indførelsen af moms på magasiner trykt uden for EU

Momsen på magasiner trykt uden for EU kommer ikke til at gælde for virksomheder, biblioteker og skoler. (Foto: Colourbox)
Momsen på magasiner trykt uden for EU kommer ikke til at gælde for virksomheder, biblioteker og skoler. (Foto: Colourbox)

Det var meningen, at lovforslaget om magasinmoms skulle være behandlet for anden gang i Folketinget i dag.

Men i aftes fortrød skatteminister Thor Möger Pedersen (SF), og udsætter beslutningsprocessen et halvt år.

Og modvinden har også været massiv i forhold til forslaget. En ting er selve momsen på de glittede udgivelser, men noget helt andet er, at Post Danmark kræver 160 kroner i gebyr for toldbehandlingen. Dermed er der udsigt til, at et magasin til 30 kroner fremover kommer til at stige til 197,5 inklusive moms og gebyr.

Økonomisk naturlov
Elementært i afsætningsøkonomien er, at stiger prisen, falder efterspørgslen.

- Det giver et demokratisk og oplysningsmæssigt problem at gennemføre den lovændring, siger Lise Lyck til ekstrabladet.dk. Hun er centerleder for turisme og kulturledelse på Copenhagen Business School, CBS.

- Det mindsker muligheden for at følge med i den globale diskussion via magasiner som Economist eller Business Week, og det giver en mindre oplyst samfundsdebat, siger Lise Lyck.

Men er det ikke konkurrenceforvridende, at der kun er moms på nogle blade og ikke andre?

- Det er i denne sammenhæng ikke noget afgørende argument, siger Lise Lyck.

Mads Rørvig (V) kalder lovforslagets indhold 'helt på månen'. Han mener også, at en gennemførelse vil give en etnisk slagside, hvor tosprogede får sværere ved at holde sig orienteret om forholdene i hjemlandet.

Möger: Markedet retter sig ind
På et samråd med skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) i sidste uge, forsvarede han forslaget med, at 'markedet vil justere sig ind efter de nye forhold.'

Underforstået vil en udgiver nok forsøge at sende sine magasiner samlet ind i landet, så Post Danmarks gebyr for toldbehandling kun skal betales én gang. Samtidig kan magasiner som National Geographic trække på sin danske salgsagent, Bonnier’s, der kan indføre og videresende til danske abonnenter uden at betale toldgebyret.

- Den udvikling mener jeg er urealistisk. For små udgivelser vil det slet ikke kunne finansieres, siger Centerleder for turisme og kulturledelse på CBS Lise Lyck.

Magasiner trykkes 'sort'
Post Danmark estimererer, at der i øjeblikket indføres ni millioner udgivelser om året, der fremover skal momses. De bliver nemlig ikke er trykt i EU, og de koster under 80 kroner, hvilket er den øvre beløbsgrænse.

Det er blandt andet den grafiske branche, der gerne vil have loven gennemført. I øjeblikket bliver udgivelser som Bo Bedre, Alt om Data, Illustreret Videnskab og Woman trykt i Norge. Tilsyneladende udelukkende for at slippe for at betale moms.

Af de ni millioner vil omkring tre millioner ifølge Post Danmark blive pålagt et gebyr på 160 kr., fordi de skal behandles enkeltvist.

Kommunikationschef Anne Birkelund fra Grafisk Arbejdsgiverforening undrer sig over, hvordan Post Danmarks er nået frem til det tal, da det umiddelbart lyder meget højt. Langt de fleste blade kommer ind i Danmark på paller eller i bundter. Og hele bundet bliver gebyrhandlet på én gang. Der skal heller ikke betales gebyr, hvis bladene sendes via en salgsagent i Danmark eller et andet EU-land, der så sender dem videre til privatpersoner.

Læs også:

Se også: Magasin-moms giver overdrevet pris på udenlandske blade

- Måske helt op til 80-90 procent af de udgivelser, som i dag bliver trykt i Norge og Schweiz, vil med ændringen rykke trykprocessen indenfor EU's grænser, siger Anne Birkelund til ekstrabladet.dk.

- Desuden er der flere amerikanske udgivelser, der i forvejen trykkes inden for EU. Derfor vil eksempelvis abonnenter på Time Magazine ikke blive berørt, fordi det trykkes i Holland, siger Anne Birkelund.

Post Danmark vil ikke oplyse, hvordan de er kommet frem til de ni millioner, mens sagen endnu verserer i Folketinget.

Kort om magasinmomsen

Hidtil har magasiner trykt uden for EU kunnet undgå at den danske moms, hvis et eksemplar koster under 80 kroner.

Det har blandt andet medført, at flere danske magasiner skrives, redigeres og lay-outes i Danmark, men selve trykningen flyttes til Norge eller Schweiz for at undgå momsen.

Det hul i momsloven ønsker Den Grafiske Branche og skatteministeren at lukke.

I processen med at pålægge moms på magasiner trykt uden for EU, opkræver Post Danmark et gebyr på 160 kroner. Altså vil et magasin til 30 kroner komme til at koste 197,5 kroner inklusive moms og gebyr.

Er det biblioteker, skoler og virksomheder der abonnerer, skal der ikke moms på.

Post Danmark vurderer, at der årligt kommer ni millioner udgivelser til landet, som i dag ikke pålægges moms. Heraf skal tre millioner behandles enkeltvis, mens de resterende seks ankommer i bundter/paller, og kan derfor fordele gebyret på 160 kroner ud på flere kunder.

0 kommentarer
Vis kommentarer