Slut med bøde-gakgak hos DSB

Efter Ekstra Bladets afsløringer: DSB laver nu om på deres regler, så man ikke længere får kontrolafgift, første gang man glemmer billetten

Det er slut med at skulle betale 750 kr. i afgift, hvis du bliver snuppet uden billet i DSB 's fjern-og regionaltog.

Efter Ekstra Bladets mange afsløringer om gakgak med bøderne bliver der nu lavet om på systemet

- Langt de fleste kunder har gjort alt for at have den rigtige billet. For det meste er der en god grund, hvis billetten ikke er i orden. De skal ikke straffes med en afgift. Men kunderne skal respektere, at man skal betale for at køre i tog. Det er klart, siger Susanne Mørch Koch, underdirektør i DSB Onboard Service.

Gebyr på 100 kroner
Der har været god grund til at kigge på reglerne.

Ekstra Bladet afslørede i efteråret sager med passagerer, der havde fået bøder, selv om de ikke havde kunnet stemple deres kort, passagerer, der fik bøder, da de ikke havde modtaget deres smsbillet, og mange andre historier, som viste, at der var huller i systemet.

Og det har nu været med til at få DSB til at ændre systemet.

I stedet får kunder uden gyldig billet lov til at købe billet i toget - oveni kommer der dog et gebyr på 100 kroner.

Læs også: DSB dyrere end bilen

Det hele noteres ned på et indbetalingskort, som man så får med og kan betale hjemmefra.

- Vi dropper ikke billetkontrollen, men kontrolafgifterne har givet anledning til masser af konflikter og utilfredshed - både blandt personalet og kunderne, så nu fjerner vi dem fra toget, siger Susanne Mørch Koch.

Men anden gang klapper fælden - medmindre du har det, som DSB kalder 'gyldig grund.' Det er altså op til kontrolløren, om du skal have afgiften.

Gælder ikke i S-tog
- Vi skal hele tiden finde den fine balance mellem at yde en god service og at fremstå som en autoritet, som kunderne respekterer. Samfundet har ændret sig. Kunderne forventer service og gider ikke autoritære personer med guldsnore på, fortæller Susanne Mørch Koch.

- Vi tager derfor altid som udgangspunkt, at kunden ønsker at betale for sin rejse, men vi fortsætter med at kontrollere, at kunderne har den rigtige billet.

Det nye tiltag gælder i fjern-og regionaltog, mens man stadig får afgift i S-toget.

Det gør man, da der her ikke er personale, som man kan købe billet hos.

Dog har man også her efter Ekstra Bladets afsløringer løsnet op og har ændret klageproceduren - så nu kigger de på årsagen til afgiften, og om man tidligere har fået en.

Fakta: Ekstra Bladets DSB-effekt

Ændringerne er bødesystemet er langtfra den eneste effekt, Ekstra Bladets afsløringer af DSB har haft:

Vagthund: Transportministeren rasede på DSB efter Ekstra Bladets afsløringer. Han påbød dem at lave en ombudsmandsfunktion, som skal holde øje med, at DSB behandler deres kunder ordentligt. Det bliver et selvstændigt organ, der offentligt kan kritisere DSB . Navnet på ' vagthunden' kommer til at være kundeambassadør.

Slut med sætte folk af: Ekstra Bladet skrev historien om en hjerneskadet dreng, der blev smidt af toget. Herefter ændrede DSB reglerne, så kontrollørerne kun i situationer, hvor folk er voldelige etc., s må smide folk af toget.

Ny bødegivnings-procedure: 12-årige Julie blev spærret inde af en kontrollør, da hun ikke kunne finde sin billet. Efterfølgende ændrede DSB proceduren, så kontrollørerne ikke længere må tage folk væk, når de skal have en bøde.

Samtidig er der blevet annulleret masser af bøder, sat ekstra busafgange ind, sat klippekortautomater op, givet psykologhjælp og meget andet.

1 af 5 
2 af 5 
3 af 5 
4 af 5 Masih fortalte i august til Ekstra Bladet, hvordan han fik en afgift i S-toget, selv om han havde en gyldig sms-billet. DSB vil fortsat opkræve afgifter i S-togene, mens man kan købe billet i fjern-og regionaltog. (Foto: Thomas Lekfeldt)
5 af 5 
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere