Brændt sammen for Bilka

Vagthundene: John Jørgen Sigurdsson køber en græsslåmaskine som demomodel, men da han kommer hjem smider den olie og brænder sammen

John Jørgen Sigurdsson må stadig slå græsset med sin gamle maskine. Den nye, han købte i Bilka, brød sammen, og Bilka vil ikke give ham en ny. (Foto: Benjamin Kürstein)
John Jørgen Sigurdsson må stadig slå græsset med sin gamle maskine. Den nye, han købte i Bilka, brød sammen, og Bilka vil ikke give ham en ny. (Foto: Benjamin Kürstein)

Kære vagthunde
Hvad er ens rettigheder, når man køber en demonstrationsmodel, der står fremme i en butik?

Den 27. september køber jeg en græsslåmaskine i Bilka i Ishøj. Fordi den har stået fremme i butikken, er den sat ned fra 3700 kroner til 1500. Da jeg kommer hjem, hælder jeg olie på og prøver at starte den. Det går galt - maskinen smider en masse olie ud over havegang og planter. Og så vil den slet ikke starte.

Jeg kører samme dag tilbage til Bilka, som sender den til reparation. Den 16. oktober skriver Bilka til mig, at græsslåmaskinen er kommet retur fra reparation. Da jeg kommer derned den 21. oktober, får jeg at vide, at jeg skal betale 300 kroner for reparationen. Det synes jeg ikke er rimeligt. Chefen for haveafdelingen bliver tilkaldt, og han siger så, at jeg ikke har hældt olie på maskinen, og derfor er motoren brændt sammen. Det holder jo ikke - de skulle bare se olien i min have!

Jeg får så at vide, at jeg ikke kan få pengene tilbage. Han siger, at jeg har tabt pengene, men at jeg gerne må tage maskinen med hjem. Jeg vælger at lade maskinen stå, da jeg jo ikke kan bruge den til noget. Jeg har tjekket kvitteringen, og der står intet om særlige forbehold, eller at man ikke kan bytte maskinen. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
John Jørgen Sigurdsson, Skovlunde

En god sag
Kære John Jørgen

Der gælder de samme regler for en demonstrationsmodel, som der gør for andre varer. Det vil sige, at man som forbruger altid har to års reklamationsret, medmindre man ved købet er blevet gjort opmærksom på konkrete fejl ved varen, og som er begrundelsen for prisnedsættelsen. Opstår der fejl og mangler inden for de første seks måneder, gælder formodningsreglen. Det betyder, at det er sælgeren, der skal bevise, at den pågældende fejl ikke har været til stede på leveringstidspunktet.

En forbruger, der reklamerer inden reklamationsfristens udløb, må kunne gå ud fra, at fejlen udbedres uden omkostninger, medmindre man er blevet oplyst om andet.

Derfor er det heller ikke i orden, at du skal betale 300 kroner for undersøgelsen, når du ikke på forhånd er gjort opmærksom på det. Jeg vil råde dig til at tale med Bilka igen og bede dem bevise, at fejlen ikke var til stede på leveringstidspunktet. Hvis Bilka stadig ikke vil reparere din græsslåmaskine uden omkostninger, kan du overveje at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, hvor en uvildig sagkyndig vil se på græsslåmaskinen.

Venlig hilsen
Christian

Bilka: Det er vores fejl
Varehuschef fra Bilka i Ishøj Morten Kirkbak kender ikke umiddelbart sagen om plæneklipperen. Men efter at have undersøgt sagen, kommer han frem til, at der er tale om en beklagelig misforståelse.

- Alle plæneklippere bliver leveret uden olie. Selv om vi skilter med, at der skal olie på, oplever vi indimellem, at folk glemmer det og brænder maskinen sammen. Da vores reparatør modtager maskinen, har han ikke fået at vide, at den smider olie. Derfor konstaterer han bare, at der er for lidt olie på, siger han.

Normalt ville det være kundens eget ansvar, hvis de ikke fylder olie på en plæneklipper. Her har kunden dog gjort det, så derfor erkender varehuschefen, at det er deres fejl.

- Kunden kan bare komme herned og få en ny plæneklipper eller pengene tilbage. Han er blevet behandlet uretfærdigt, og det vil vi gerne rette op på, fortæller han.

Har du en sag, som vagthundene skal se på, så skriv til vagthund@eb.dk

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme. Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal - hvis vi beder dig om det - være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere