T. Hansen vil ikke give penge tilbage

Vagthundene: Ulla Nielsen gav sin søn en knallert, men siden har den været til reperation 3 gange, uden at afhjælpe problemet

Ulla Nielsen er utilfreds med T. Hansen, der ikke vil give hende penge retur for hendes søns knallert, selv om den bliver ved med at gå i stykker. (Foto: Andreas Szlavik)
Ulla Nielsen er utilfreds med T. Hansen, der ikke vil give hende penge retur for hendes søns knallert, selv om den bliver ved med at gå i stykker. (Foto: Andreas Szlavik)

Kære vagthundene
Jeg købte i maj måned en knallert fra T. Hansen i Randers til min søn. Jeg betalte lidt over 10.000 kroner for knallerten.

Men allerede efter få uger begynder knallerten at gå i stykker. Knallerten gik ned i fart for derefter at gå helt i stå.

Herefter måtte jeg leje en trailer for at køre ud på landevejen for at hente knallerten tilbage og køre den til reparation på T. Hansens værksted. Men her oplever jeg en dårlig kundeservice, selv om de går med til at reparere knallerten.

Jeg får at vide, at reparationstiden er 6 uger. Først da jeg sætter sig mig voldsomt imod det, kommer reparationstiden ned på lidt over en uge.

Men knallerten går i stykker igen på samme måde. Det sker tre gange og med halvanden måneds interval.

De næste gange, hvor den skal repareres, går der op mod to uger, før jeg får knallerten tilbage.

Midt i det hele bliver jeg desuden afkrævet 799 kroner for et serviceeftersyn af knallerten, der efter at have kørt små 500 kilometer ikke har virket tilfredsstillende siden.

T. Hansen bliver ved med at ville reparere knallerten, og den bliver ved med at gå i stykker på samme måde. Den mister fart og går i stå. Alle gangene har jeg udgifter til leje af en trailer for at kunne hente knallerten ude på landevejen.

Hvor længe skal man acceptere, at sælger bliver ved at reparere 'varen', før man kan hæve købet?

Venlig hilsen
Ulla Nielsen, Randers

Du kan kræve købet ophævet
Kære Ulla Nielsen

En forretning kan ikke betinge reklamationsretten af, at der er foretaget serviceeftersyn. Derfor kan man - selv om der ikke er foretaget serviceeftersyn - kræve, at forretningen foretager reparation af fabrikations- eller materialefejl inden rimelig tid. Det vil sige et til to forsøg, som højst bør tage to uger hver. Udgangspunktet er nemlig, at forretningen skal gøre arbejdet ordentlig med det samme. I dit tilfælde er det seks uger for en reparation og fire forsøg, og det er bestemt mere, end man er forpligtet til at acceptere. Reparation skal også ske uden omkostning og uden væsentlig ulempe for forbrugeren. Kan knallerten ikke køre på grund af en mangel, er forretningen derfor også forpligtet til at afhente knallerten, da det jo ikke er en ting, som man normalt kan smide i bagagerummet eller tage med i bussen.

Sker reparationen ikke inden rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe, vil man kunne kræve købet ophævet. Dit krav om at få pengene tilbage forekommer altså rimeligt, og sådan et tilbud burde T. Hansen nok have fremsat tidligere.

Med venlig hilsen
Mikkel Kay Petersen

T. Hansen: Vi giver en fair behandling
Da kup! får fat i marketingchef for T. Hansen Frank Neumann, har han ikke meget at sige om den konkrete sag.

- Jeg kan ikke se andet, end at der er blevet købt en knallert, og at handlen senere er blevet hævet.

Men er det godt nok, at Ulla Nielsen først efter fjerde gang får sine penge tilbage?

- Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag, men jeg kan sige, at vi er indstillet på løsninger og ikke problemer med kunderne. Vi har 90 butikker, og sælger cirka 30 procent af alle knallerter i Danmark, så nogle gange sker der fejl. Men jeg synes, vi giver en fair behandling.

- Men i det her tilfælde overholder T. Hansen ikke købelovens regler - er det fair behandling?

- Jeg vil som sagt ikke kommentere den konkrete sag, men vi lægger os i selen for at overholde reglerne og følger for eksempel altid Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Har du en sag, som Vagthundene skal se på, så skriv til vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen