Betaler for manglende reparation

Da Sofie Pettersen indsendte sin nye, men defekte, mobile bredbånds USB-stik til 3, blev hun opkrævet 250 kroner for, at de ville kigge på den

Sofie Pettersen fra Lyngby har haft en skidt oplevelse med teleselskabet 3.
Sofie Pettersen fra Lyngby har haft en skidt oplevelse med teleselskabet 3.

Kære vagthunde
I juli bestilte jeg mobilt internet hos 3. Desværre fik jeg tilsendt et defekt USB-stik, så jeg ringede til dem. Efter 35 minutter kom jeg igennem til en, der fortalte mig, at det var sim-kortet, der var i stykker, og de sendte derfor et nyt. Det hjalp dog ikke.

Jeg fik derfor stikket sendt ind til reparation på deres værksted og fik at vide, at det ikke ville koste mig noget.

Efter lidt tid fik jeg en sms om, hvorvidt jeg ville vælge at købe et nyt stik til 1000 kroner eller få det defekte sendt retur for 250 kroner. Jeg valgte at få det retur.

Jeg talte så med dem for at høre, hvorfor jeg skulle betale, når de ikke havde repareret noget. De påstod, at stikket var blevet fysisk overbelastet, og det var min egen skyld - selvom det aldrig har virket, mens jeg har haft det.

Nu betaler jeg så regninger for noget, jeg ikke får. Kan det være rigtigt, at de bare kan gøre, som de vil?

Hilsen
Sofie Pettersen, Lyngby

Må ikke bare opkræve gebyr
Kære Sofie

Går en vare i stykker inden for to år efter købet, har du som udgangspunkt ret til at få fejlen afhjulpet uden omkostninger. Det gælder bare ikke, hvis fejlen er opstået på grund af fysisk overlast, som 3 jo påstår er tilfældet her. Så er sælger altså ikke forpligtet til at reparere gratis.

Er du ikke enig i, at det er fysisk overlast, der har ødelagt dit 3-modem, kan du få en uvildig reparatør til at vurdere skaden, eller du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis modemmet har kostet over 800 kr. Her vil en uvildig fagmand vurdere sagen.

Jeg kan i øvrigt se, at du er blevet opkrævet et såkaldt undersøgelsesgebyr på 250 kroner. Det skal du være blevet gjort udtrykkeligt opmærksom på og have accepteret, helst med en underskrift, før modemmet blev sendt til reparation. Ellers må de ikke opkræve de 250 kroner.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at du betaler for et internet-abonnement, du ikke kan bruge til noget. Hvis fejlen på modemmet ikke er din skyld, og du har et tvunget abonnement på for eksempel seks måneders binding, kan du kræve erstatning for de penge, du har betalt unødigt. Men hvis fejlen skyldes fysisk overlast, er du bundet af aftalen om levering af internetforbindelsen.

Med venlig hilsen Martine Kiding

3: En misforståelse
Kommunikationschefen hos 3, Stine Green Paulsen, er ked af, at der åbenbart har været misforståelser mellem Sofie Pettersen og teleselskabet.

- Det er vores indtryk, at vi havde lavet en aftale med hende om, at hun kunne få et nyt modem for 250 kroner, fortæller hun.

- Så hun kan kontakte vores kundeservice, det er langt bedre end at snakke med Ekstra Bladet. Vi forsøger altid at finde en løsning på de enkelte tilfælde.

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme. Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal - hvis vi beder dig om det - være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere