Telia løber fra løfter

Vagthundene: Charlottes mobil gik i stykker og efter forgæves reparation hos Telia, fik hun tilsendt en ny, men skulle betale fuld pris

Charlotte Louise Alnor er uden grund sendt til inkasso af Telia. (Foto: Nicolai Brix)
Charlotte Louise Alnor er uden grund sendt til inkasso af Telia. (Foto: Nicolai Brix)

Kære vagthunde
Jeg har et stort problem, som jeg håber, I kan hjælpe mig med.

I april indsendte jeg min mobil til Telia, fordi den var gået i stykker to gange. Så ville jeg få tilsendt en ny.

Den nye mobil kom, og jeg indsendte den gamle. Jeg fik så i juni besked om, at Telia ikke havde modtaget den, og jeg skulle betale fuld pris for den nye.

Jeg fandt pakken på 'track and trace' hos Post Danmark, hvor jeg kan se, at de har underskrevet for modtagelsen. Jeg kontaktede Telia og skrev et brev, og de lovede mig over telefonen, at sagen var gået i orden. Men d. 1. september forsøgte de at hæve beløbet (1573 kr.) fra min konto, men jeg afviste betalingen.

Jeg kontaktede dem igen, og de lovede mig endnu engang, at sagen var gået i orden. Siden da har jeg modtaget flere regninger og trusler om inkasso, og nu er sagen så blevet overdraget til et inkassofirma, som truer med retssag, hvis jeg ikke betaler beløbet, som nu er oppe på 2916 kr.

Jeg skylder dem stadig for lidt forbrug fra august, men de bliver jo lagt oven i det andet beløb, så dem kan jeg ikke indbetale til uden af få en separat regning; som de også længe har lovet mig.

Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig. Jeg har beviserne på min side, men de ignorerer mig hver gang. I er min sidste udvej.

Med venlig hilsen
Charlotte Louise Alnor, Odense

Ligner en misforståelse
Kære Charlotte

Det er en lidt uheldig sag, du er kommet ud for. Du har gjort det helt rigtige ved at finde track- and trace-nummeret og dermed dokumentere, at Telia har modtaget telefonen.

Det er altid en god idé at sende et anbefalet brev, så kan man meget let dokumentere, at brevet er modtaget. Mit råd er, at du skal bede Telia om en specificeret regningsoversigt, således at du kan se helt præcist, hvad Telia har til gode. Overordnet ligner det dog en misforståelse, og hvis det ikke løser sig, når du tager en snak med Telia, kan du klage til Teleankenævnet, da der er tale om en abonnementssag.

Venlig hilsen
Christian

Telia: Det er vores fejl
- Det lyder som en procesfejl fra vores side. Det skal vi have stoppet med det samme. Måske det kan ske, fordi det ikke er blevet registreret herinde hos os, og så er hele processen bare kørt videre fra rykkere til inkasso. Det er beklageligt, og det vil jeg få rettet op på med det samme. Det skulle selvfølgelig slet ikke være kørt så langt ud, siger kommunikationschef i Telia Felicia Jackson.

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme. Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal - hvis vi beder dig om det - være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere