Digital forringelse

I denne uge får journalist, Søren Møller, ikke den parabol for sin ti'er, som Canal Digital ellers lover i deres reklamer

Jeg vil så gerne have Canal Digitals tv-udstyr til den lovede tier, men det må jeg ikke få. (Foto: Thomas Lekfeldt)
Jeg vil så gerne have Canal Digitals tv-udstyr til den lovede tier, men det må jeg ikke få. (Foto: Thomas Lekfeldt)

Canal Digital har efterhånden længe haft en snedig reklame på banen. En kvinde kommer ind i en forretning for at købe en flaske kildevand til en tier. Men sælgeren synes da, hun skal have meget mere for sin tier. Faktisk et helt nyt tv-modtagelsessystem. Og så kommer spørgsmålet: Kan man virkelig få det for en tier?

Jeg går i fire forretninger på Fisketorvet, der sælger Canal Digital, og prøver lykken med min tier. Alle steder ler de lidt overbærende af mig, når jeg blot vil have systemet for ti kroner og ikke underskrive en aftale, der koster mig yderligere 2000 kroner. Altså 20.000 procent mere end reklamens lokkende pris.

- Du skal sgu da ikke have Canal Digital for en tier, du skal da have noget kildevand til den pris, griner Experts sælger tørt.

Hjemme igen griber jeg telefonen og ringer til Canal Digitals informationschef, Catja Middelboe Andersen. For jeg vil grumme gerne vide, hvorfor de markedsfører sig med en fiktiv pris.

- Hvad koster det som minimum at være kunde hos Canal Digital?

- Det koster lige under 2000 kroner for et år.

- Jeg har undret mig lidt over, at hvis det koster 2000 kroner for et år, hvordan kan det så være, at jeres reklamer siger, man kan få det for en tier?

- Vi siger ikke, man kan få det for en tier. Vi siger, at man kan få leveret og installeret en parabol og vores modtagerboks for en tier.

- Reklamen siger da det med tieren...

- Ja, altså at få en tv-boks og en parabol installeret, det koster det samme.

- Men det koster da meget mere end ti kroner...

- Det koster mere end ti kroner, hvis du vil have tv-løsningen, men vores tv-løsning er delt op, så man skal have parabol, en tv-boks og vores kanalpakke. Og vores kanalpakke har en helt fast pris.

- Men hvis jeg kun vil bruge ti kroner hos Canal Digital, kan jeg så nøjes med blot at købe udstyret?

- Jamen, så kan du jo ikke se noget. Du skal jo have et abonnement.

- Men jeg kan godt nøjes med bare at købe udstyret til ti kroner?

- Nej altså, du skal have... Det forudsætter jo, at du har et abonnement hos os.

- Så prøver jeg lige igen. Hvor meget kan jeg få for ti kroner hos Canal Digital?

- Jamen, hvad har du gang i, altså?!?! Det har jeg jo forklaret dig. Hvad går det her ud på, hvad er det, du vil lave en historie om?!?!?!

- Jeg forsøger at finde ud af, om der er en sammenhæng mellem et reklamebudskab og virkelighedens verden. Det er ofte meget spændende.

- Vi har fået en påtale fra Forbrugerombudsmanden og har derfor lavet reklamen om, og derfor synes jeg faktisk, det er rigtigt ærgerligt, at du nu kommer efter os. Vi har taget kritikken meget alvorligt. Men det er da rigtigt nok, at det kunne lige så godt have kostet fem kroner eller 50 kroner, og på den måde kan du godt angribe det for at være en fiktiv pris, vi nævner. Men jeg synes, at den her er ret tynd at tage fat på.

1 af 2 Skriv til kunden!, hvis du ikke vil finde dig i dårlig service. (Foto: Jakob Jørgensen)
2 af 2 Jeg vil så gerne have Canal Digitals tv-udstyr til den lovede tier, men det må jeg ikke få. (Foto: Thomas Lekfeldt)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere