Nu stopper reklamestrømmen

Forbrugerne kræver mulighed for at sige nej tak: Lene Espersen glæder sig over, at reklameuddelerne endelig har rettet ind

- Jeg har ikke tænkt mig at vente mange måneder på at reagere,  hvis der er nogen, der ikke respekterer et nej, siger Lene Espersen. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
- Jeg har ikke tænkt mig at vente mange måneder på at reagere, hvis der er nogen, der ikke respekterer et nej, siger Lene Espersen. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
– Det var dejligt, at I lavede jeres kampagne.

Sådan lød nogle af økonomi- og erhvervsminister Lene Espersens første ord, da Ekstra Bladet mødte hende på Christiansborg i går.

For da avisen i april gik til kamp mod reklamehelvedet, gik det pludselig op for politikerne, hvor mange borgere der var trætte af at få deres postkasser tilstoppet med reklamer, tryksager og gratisaviser. Især når de nu en gang for alle havde sat et 'Ingen reklamer – tak'-klistermærke op.

Mange møder senere er sagen klar. Fra 30. april 2009 bliver det nuværende nejtak-klistermærke opgraderet godt og grundigt. Nu er det ikke længere frivilligt, om man vil respektere budskabet. Nu kan man dømmes, hvis man overtræder det og leverer uønskede reklamer.

Nej til alt
Og nej tak-mærket får en søster, nemlig 'nej til alt'. Med dette mærke slipper man også for gratisaviser, ugeaviser og lokalblade. Det eneste, man ikke kan undgå, når de nye mærker træder i kraft, er informationer fra stat og kommune, meldinger fra vand- og elværker samt information fra nødhjælps- og hjælpeorganisationer. Og kirkebladet samt reklamer fra politiske partier – ja, dem findes der heller ikke efter 30. april nogen måder at sætte en stopper for.

– Jeg var ikke minister for det her dengang, men da jeg tiltrådte, sagde jeg til Forbrugerombudsmanden, at det er vigtigt, at denne her sag kommer på plads. For det er helt og aldeles urimeligt, at forbrugeren ikke selv kan bestemme, hvad der kommer ind i deres postkasser, slår Lene Espersen fast.

Post Danmark var uenige
Da Ekstra Bladet i foråret spurgte Post Danmark om det samme, var de ganske enkelt uenige i den vurdering. 'Vi deler det ud, vi har lyst til, og tjener i øvrigt ikke særlig mange penge på de reklamer', var den administrerende direktør Helge Israelsens mening om den sag. Men nu er han tilsyneladende kommet på andre tanker.

– Og det, jeg har forstået fra Forbrugerombudsmanden, er, at Ekstra Bladets kampagne har haft en utrolig stor indflydelse på forhandlingsviljen for de parter, der måske ikke har været så interesserede i at indgå en aftale, så man overholder forbrugernes ønsker, forklarer Lene Espersen og fortsætter:

– Så man kan sige, at jeres kampagne har haft den effekt, at der er kommet en aftale på plads, som kommer forbrugerne til gode.

– Nu tager jeg sorgerne meget på forskud, da jeg har kæmpet med Post Danmark om det her i lang tid, så hvis de og de andre distributionsfirmaer ikke lever op til de nye regler, har vi så en lov på vej?

– Når de nye regler træder i kraft, vil jeg være i en tæt dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvordan de virker. Og jeg har ikke tænkt mig at vente mange måneder på at reagere, hvis der er nogen, der ikke respekterer et nej.

– Så griber du ind?


– Ja.

– Det lover du?


– Ja.
1 af 3 Ekstra Bladets kampagne kørte i avisen den 8., 9. og 10. april i år.
2 af 3 En del af kampagnen bestod af disse klistermærker, som Ekstra Bladets læsere kunne sætte på postkassen.
3 af 3 - Jeg har ikke tænkt mig at vente mange måneder på at reagere, hvis der er nogen, der ikke respekterer et nej, siger Lene Espersen. (Foto: Jesper Stormly Hansen)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere