Sådan gør du

Hånden på hjertet - eller rettere vommen. Du kender udmærket selv dine dårlige vaner. Udvælg én af dem, og beslut dig for gøre op med uvanen. Start med et lille, men realistisk skridt. Her er seks ideer til at komme i gang:

1 Kig på dine drikkevaner. Hører du til dem, der slukker din tørst i flydende kalorier? Så drop de store mængder cola, juice og de fede cafélatter. Skift til vand, light-sodavand og kaffe med mager mælk. Du vil ikke føle dig mere sulten. Dropper du f.eks. at drikke halvanden liter cola dagligt og skifter til light, vil du inden året er omme have tabt 22 kilo.

2 Tæl dine genstande. Holder du af at drikke et par glas vin hver aften? Vær bevidst om, at alkohol feder. Virker det urealistisk at skære meget ned? Så gå ned til ét glas dagligt, som du drikker langsommere. Det er vigtigt, at du ikke føler afsavn. Senere er du måske parat til at fravælge vin én eller flere dage om ugen.

3 Spar på fedtet. Er du til fuldfed ost og salami? Så begynd at kigge på fedtindholdet i kød, pålæg, ost og mælk. Start for eksempel med kun at skifte til magert kødpålæg til frokost. Er du til sødmælks-yoghurt med sød jordbærsmag om morgenen? Så gå over til letmælksyoghurt med jordbærsmag. Du kan også droppe frugtsmagen og holde fast i en federe yoghurt. Bare du kommer i gang og føler dig tilfreds.

4 Mere af det grønne. Lyder seks stykker frugt og grønt om dagen helt urealistisk? Gab ikke over mere grøntfoder, end du kan magte. Så sæt dig for at spise ét æble eller én gulerod (mere). Så er du allerede godt på vej. Skab en situation, hvor det er oplagt at fiske frugten frem - en pause, på vej hjem fra arbejde eller foran fjernsynet.

5 Den søde tand. Gnasker du en pose slik foran tv hver aften? Så er løsningen ikke at bandlyse de søde sager. Start med at vælge én ugedag, hvor du ikke spiser slik, kage og chokolade om aftenen. Det kan du godt holde. Succesen vil inspirere dig til at skære yderligere en dag ned og senere flere.

6 Ud af røret. Når du aldrig op på 30 minutters motion om dagen? Det er godt at få forbrændingen op. Begynd med ti minutter mere i dag. Stå af bussen to stoppesteder før og gå det sidste stykke. Tag trappen i stedet for elevatoren. Det er o.k. at gå en tur frem for at drøne i motionscentret. Når du først er nået fra sofaen og ud på fortovet, er du allerede nået langt.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere