Syge invalidebiler

Ford Transit giver kun problemer for handicappede bilister. kup! har kigget nærmere på sagen

- Siden jeg fik bilen, har den været på værksted 13-15 gange. Der er noget galt med gearkassen. Jeg kan jo ikke planlægge noget med den bil. Hvis jeg skal til møde i Jylland, ved jeg ikke med sikkerhed, om jeg når frem, fortæller en frustreret Camilla Wilson.
- Siden jeg fik bilen, har den været på værksted 13-15 gange. Der er noget galt med gearkassen. Jeg kan jo ikke planlægge noget med den bil. Hvis jeg skal til møde i Jylland, ved jeg ikke med sikkerhed, om jeg når frem, fortæller en frustreret Camilla Wilson.

En bil, der sætter ud på motorvejsafkørsler, gentagne værkstedsbesøg for den samme fejl i gearkassen og ingen forståelse fra forhandleren. Det er, hvad tre invalide danskere har oplevet, siden de investerede i ’Årets Varevogn 2007’, Ford Transit.

– Det er jo et mareridt, for jeg er afhængig af bilen til at komme rundt, siger 59-årige Villum Christensen, som købte sin Ford Transit i december 2006.

Siden har den været på værksted i gennemsnit en gang om måneden.

Villum Christensen lider af knogleskørhed og flere følgesygdomme og har, ligesom de øvrige Ford Transit-købere, fået bevilget penge af kommunen til at købe en Ford Transit med automatisk gear som invalidebil.

Fejl i gearet
– Når motoren sætter ud, lyder det som en stor hammer, man slår mod metal, fortæller han.

Camilla Wilson oplever også, at hendes bil simpelthen går i stå. Især på motorvejsafkørsler, og når man skal sætte i gang efter at have holdt for rødt på en opadskrånende vej.

Hun har fået at vide fra Bilia-værkstedet, at det er en fejl i bilernes gearkasse, der gør, at den overopheder og sætter ud.

– De skifter nogle reservedele eller lufter gearkassen ud. Så kører bilen nogenlunde i et par måneder, inden den går i spaghetti igen, sukker Camilla Wilson.

Bundet til bilen
Når en person får støtte af kommunen til at købe en invalidebil, kan bilen først skiftes ud efter seks år. Derfor er de utilfredse Ford Transit-ejere tvunget til at leve med de hyppige ture til værkstedet.

– Det er dybt frustrerende at være stavnsbundet til en bil, som ikke fungerer. Men det er jo ikke kommunens skyld, det er forhandlerens skyld, siger Henning Nielsen.

Han lider af muskelsvind og bruger bilen dagligt til at transportere sig selv og sin kørestol rundt – hvis altså ikke bilen er på værksted. Det har den været otte-ni gange siden februar i år.

Ford: - Mystiske fejl
Fords pressechef, Lene Dahlquist, kender Camilla Wilsons sag.

– Vi ved, Camilla Wilsons bil har været på værksted mange gange. Men sagen er et mysterium for vores teknikere.

– Vores tekniske chef har selv kørt mange kilometer i hendes bil og har ikke kunnet påvise fejlen. På vores værksted har vi heller ikke fundet nogen fejlkode.

– Men FDM’s teknikere har prøvekørt bilen og oplevet fejlen?

– Vi siger heller ikke, hun lyver, når hun siger, hun har problemer med sin bil. Det kan være, vores tekniker skal tage en snak med FDM’s teknikere, dem plejer vi at have en god dialog med.

– Vi vil gerne kigge på en mulighed for et tilbagekøb, når den ansvarlige for sagen er tilbage på mandag. For det er naturligvis ikke i vores interesse, at vores kunder er utilfredse.

Bilia: - Lad os finde en løsning
Bilia er Ford-forhandler, og det er her, Camilla Wilson og Henning Nielsen købte deres Ford Transit-invalidebiler. Administrerende direktør Mikael R. Clausen kender ligesom Ford kun til Camilla Wilsons sag, og han støtter sig til Fords test af hendes bil.

– Ford har den største kompetence på området, og de har ikke fundet nogle fejl. Og vi har selv gjort, hvad vi kan på vores værksted, men kan heller ikke finde frem til fejlen.

– Når det er sagt, så vil vi gerne sætte os ned og drøfte sagen med Camilla Wilson og FDM og finde en løsning. Det vil jeg gerne tage initiativ til, lover Mikael R. Clausen.

FDM: - Købet bør ophæves
Ifølge FDM’s jurist Casper Schad er der ingen tvivl, om at Camilla Wilson er i sin fulde ret til at hæve købet af den fejlbelastede Ford Transit.

– Ifølge købeloven skal sælger have mulighed for at udbedre fejl og lave reparationer, men det skal ske inden for rimelig tid. Derudover siger retspraksis, at sælger skal have lov til et par reparationsforsøg, måske tre i komplicerede tilfælde. Men mere end tre fejl skal ikke accepteres.

– Man skal også overveje, hvilken ulempe reparationerne medfører for køberen, og kigge på købers brug af bilen. I dette tilfælde bruger køberen bilen til invalidekørsel, og det er en skærpende omstændighed.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere