Danmarks værste elektronik-butik

Fona er suverænt den elektronikkæde med flest utilfredse kunder. De topper klagelisten i Forbrugerklagenævnet

Marianne Vasby er en af dem, der har fået en skidt behandling i Fona. (Foto: Nicolai Svane)
Marianne Vasby er en af dem, der har fået en skidt behandling i Fona. (Foto: Nicolai Svane)

En computer, der hele tiden går i sort, og en dvd, der ikke kan afspille film. Elektronikkæden Fona kan uden sammenligning kåres til Danmarks absolut værste elektronikforretning, når det gælder kundeservice. Ifølge tal fra Forbrugerklagenævnet, som Ekstra Bladet har fået, topper Fona nemlig klagebunkerne.

I 2006 og 2007 var der i alt 128 klager over Fona, som enten gav forbrugeren medhold, eller som endte i et forlig. Til sammenligning havde kæden 2tal, der har flere butikker end Fona, kun syv klager i samme periode. Og generelt er antallet af klager ifølge Forbrugerrådet udtryk for langt flere utilfredse kunder.

– Det er helt sikkert kun toppen af isbjerget. Der er langt flere sager, men det er et fåtal af forbrugere, som vil gå så langt og køre en sag i Forbrugerklagenævnet. Det kræver tid og energi at klage, så derfor giver forbrugerne op, siger Tina Dhanda, der er jurist i Forbrugerrådet.

I hælene på Fona ligger Elgiganten, der har 84 sager i samme periode. En landsdækkende kæde som Expert ligger derimod i bund med kun 22 klager.

– Klagerne handler typisk om, at butikkerne nægter at bytte en vare, der er gået i stykker inden for den toårige garantiperiode, som købeloven sikrer, fortæller jurist i Forbrugerstyrelsen Pernille Mahler Larsen.

I en konkret sag, Ekstra Bladet har fået indsigt i, klagede en kunde over en dvd-afspiller til 4499 kroner, der efter 23 måneder ikke kunne afspille dvd’er mere. Fona ville ikke bytte den, fordi kæden ikke mente, at det var en ’oprindelig’ fejl, men kunden var i sin gode ret til at få pengene tilbage, konkluderer Forbrugerklagenævnet.

Fona afviser, at Forbrugerklagenævnets opgørelse er retvisende.

- Helt overordnet kan du ikke sammenligne det absolutte antal klager mellem virksomhederne. Det er som at sammenligne æbler med pærer. Du skal sætte antal solgte produkter og varemikset i forhold til klageantallet for at kunne foretage en fair sammenligning, skriver økonomidirektør Jørgen Mortensen i en mail til Ekstra Bladet.

Fona er værst. Se hvor mange klager de danske elektronikbutikker har fået i 2006 og 2007 her.

Du kan læse meget mere om den dårlige service i kup! i Ekstra Bladet i dag.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere