Kortfirma lyver i lufthavnen

Ivrige sælgere fra Eurocard lover gratis kreditkort - men de er slet ikke er gratis

Tilbuddet om gratis kreditkort i Eurocards salgsstand i Københavns Lufthavn er lidt for godt til at være sandt.
Tilbuddet om gratis kreditkort i Eurocards salgsstand i Københavns Lufthavn er lidt for godt til at være sandt.

Vil du have en gratis gave?

Sådan råber Eurocards sælgere de rejsende i Københavns Lufthavn an i vandrehallen mellem Terminal 2 og Terminal 3. Gaven er desværre ikke gratis, men det glemmer Eurocards sælgere bare at fortælle. Og det så også ud til at gå meget godt, indtil kup! gav sig til at spørge ind til produktet.

– Bliver kortet her ved med at være gratis?

– Ja, lyder det fra sælgeren.

– Altid?

– Ja, altså medmindre du vil beholde det længere end prøveperioden.

– Prøveperioden?

– Ja, de første seks måneder er gratis.

– De første seks måneder er gratis, hvordan skal jeg forstå det?

– Det er et velkomsttilbud, vi har, hvor de første seks måneder er gratis. Derefter koster det 480 kroner.

– Men man skal selv aktivt melde det fra efter seks måneder?

– Ja, ellers koster det altså 480 kroner.

Ny i jobbet
Nu giver kup! sig til kende og spørger, hvorfor sælgerne lyver over for de rejsende og lokker dem til at standse med løftet om en gratis gave, der alligevel ikke er gratis. Og så får piben en anden lyd.

– Hvorfor lyver I og kalder noget gratis, der alligevel ikke er gratis?

– Jamen, ham her er altså helt ny i jobbet. Han kender endnu ikke ordentligt reglerne for, hvad man skal sige, lyder det fra en anden sælger, der er trådt ind mellem kup!s reporter og den nye mand i jobbet.

– Nu bliver jeg helt forvirret, så det er o.k. at lyve lidt, når man er ny i jobbet?

– Nu har vi ikke flere kommentarer. Du skal ringe ind til hovedkonteret i stedet, er seniorsælgerens afskedsreplik.

Den påståede begynderfejl var en gennemgående salgsstrategi for Eurocardsælgerne i den tid, kup! overvågede salgsstanden, og den fremgangsmåde er ikke legal. Det fortæller forbrugerombudsmand Henrik Øe:

– Marketingsdirektivet fra EU siger temmelig klart, at hvis man bruger ordet gratis om noget, skal det være helt gratis. Og så må der altså ikke løbe et gebyr på senere, slår forbrugerombudsmanden fast.

Eurocard: Til at tude over
Alle vasker hænder, og de fleste bruger sæbe. Det er resultatet, når kup! forsøger at finde frem til de ansvarlige for Eurocard-sælgernes løgne i lufthavnen.

– Vi har haft fat i dem så sent som i går, for der har allerede været klager over dem. Og de har fået besked på, at hvis de ikke holder sig til den aftale, vi har, så ryger de ud. Vores passagerer skal føle sig godt tilpas, lyder det fra underdirektør i Københavns Lufthavne, Henrik Busch.

Hos Eurocard tones der rent flag med det samme.

– Det er til at tude over, og det er dybt beklageligt. Det tager jeg hånd om med det samme. Og selv om det er en ringe trøst, glæder jeg mig i det mindste over, at vi har de korrekte informationer i vores skriftlige materiale, melder Eurocards salgs- og marketingdirektør John Harpsøe ud.

Fejl kan ikke undgås
Han har hyret firmaet SGS til at sælge sine kreditkort i lufthavnen, og deres markedschef Mike Nielsen skal også lige en tur forbi håndvasken.

– Der er sket en misforståelse. Der er altid nogen, der føler, at det er ubehageligt at blive stoppet af en vildt fremmed mand. Det kan ikke undgås, når man har med mennesker at gøre, at der kan ske fejl.

– Men er det en fejl, når dine sælgere overtræder loven for at sælge Eurocard?

– At der sker en misforståelse en gang imellem er, hvad der sker, når man har med mennesker og kommunikation at gøre, er Mike Nielsens forklaring.

0 kommentarer
Vis kommentarer