Burger King til McDonald's: Lad os lave en 'McWhopper'

Burger King foreslår samarbejde med konkurrenten, som dog afviser ideen

Burger King vil lave burger med McDonald's

Hvis verdens to største burgerkæder kan begrave stridsøksen for en dag og i stedet samarbejde om et godt formål, så er der stadig håb for en fredelig fremtid.

Nogenlunde sådan er logikken bag Burger Kings åbne brev til konkurrenten McDonald's, som førstnævnte onsdag betalte for at få bragt i adskillige store amerikanske aviser.

'I anledningen af Peace Day den 21. september foreslår Burger King en våbenhvile med McDonald's. Vi inviterer dem til at samarbejde med os om at kreere McWhopperen, en kombination af vores respektive signatur-burgere. Hvis de siger ja, vil den fredselskende burger kunne fås én dag i en McWhopper pop up-forretning i Atlanta, Georgia på Peace Day', skriver Burger King om projektet på sociale medier.

Overskuddet fra salget af McWhopperen skulle så gå til Peace One Day-fonden, som kæmper for en fredeligere verden og håber på at få anerkendt 21. september som international Peace Day.

McWhopperen skulle efter planen indeholde de bedste ingredienser fra hver burger, men der er ingen grund til at lade tænderne løbe i vand ved tanken. McDonald's har nemlig afvist konkurrentens udstrakte hånd.


Sådan ville en McWhopper være sammensat hvis projektet var blevet til noget.

McDonald's-direktør Steve Easterbrook har i et opslag på burgergigantens Facebook-side gjort det klart at han finder forslaget meget inspirerende, men samtidig mener at de to burgerkæder til sammen kan og bør sigte meget højere, og sætte gang i et projekt, som for alvor kan gøre en forskel.

Denne afvisning er ikke faldet i god jord på de sociale medier, hvor brugerne antager at McDonald's-ledelsen har dømt Burger Kings forslag ude på forhånd. Således bliver McDonald's håndtering af sagen svinet til i i de næsten 4.500 kommentarer, som opslaget har fået indtil videre.

Samme reaktion går igen hos Twitter-folket, hvor flere brugere foreslår Steve Easterbrook at runde PR-afdelingen inden han går på sociale medier en anden gang.

Det vides ikke hvilken af de to burgerkæder der skulle stå for pomfritterne, hvis samarbejdet var blevet til noget.

36 kommentarer
Vis kommentarer