Det store tilbuds-cirkus: Derfor skal du aldrig betale normalprisen

Data fra et helt års tilbudsaviser afslører, hvordan dagligvarebutikkerne forsøger at fange dig med de samme priser og produkter

Vi elsker at gøre en god handel, men bare fordi der står tilbud på forsiden af reklameavisen, betyder det ikke, at du gør en god handel. Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Vi elsker at gøre en god handel, men bare fordi der står tilbud på forsiden af reklameavisen, betyder det ikke, at du gør en god handel. Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Danskerne elsker tilbud. Derfor drukner både vores digitale og fysiske postkasser i tusindvis af tilbud fra landets dagligvarebutikker.

Spørgsmålet er bare, om der faktisk er noget at spare? Svaret er et både-og afslører en omfattende kortlægning af flere end 152.000 tilbudspriser i Danmark, som Ekstra Bladet har lavet.

Lader du dig også lokke af alle de gule farver i tilbudsaviserne? Så er du et nemt offer for supermarkedernes udspekulerede markedsføring. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix Tips og guides 688 dagligvarer på tilbud: Her er prisen du maksimalt bør betale

Samme pris for Faxe Kondi
Gennem hele 2017 har vi samlet priser fra dagligvareforretningernes tilbudsaviser. Og de mange data viser, at de mest populære varer ofte koster nøjagtig det samme året igennem på tværs af de største kæder. Samtidig er varer som øl og sodavand så ofte på tilbud, at det aldrig kan betale sig at købe dem til andre priser end tilbudsprisen.

For eksempel kostede Faxe Kondi (to liter, red.) det samme hele året uanset butik, når man købte en enkelt flaske på tilbud. Nemlig 6,5 kroner pr. liter de 58 gange, denne vare var på tilbud.

Også på andre populære mærker som sodavand, pilsnere, bleer, toiletpapir, køkkenruller og opvasketabletter er der kun få procents prisforskel kæderne imellem.

Derimod kan der vente et godt tilbud i aviserne, hvis du jagter frysetørret kaffe (Nescáfe Gold, red.), Ritter Sport-chokolade, Johnnie Walker-whisky, Zendium-tandpasta eller Kærgården. Her er prisforskellen butikkerne imellem nogle gange meget stor.

Sådan har vi gjort

Ekstra Bladet har i hele 2017 flere gange om ugen samlet tilbudspriserne fra 24 forretninger via robotter på nettet.

Priserne er efterfølgende blevet til en stor database med 152.080 tilbud, som vi har lavet en grundig analyse af.

Data giver et meget præcist billede af, hvordan tilbudspriserne er skruet sammen, men data viser ikke, hvor meget man sparer i forhold til de normalpriser, som forretningerne tager.

Lader du dig også lokke af alle de gule farver i tilbudsaviserne? Så er du et nemt offer for supermarkedernes udspekulerede markedsføring. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix Tips og guides 688 dagligvarer på tilbud: Her er prisen du maksimalt bør betale

Tilbudspris er blevet normalprisen
Hos Forbrugerrådet Tænk er cheføkonom Martin Salamon ikke overrasket over resultatet:

- Jeg tænker, at der findes to priser på dagligvarer: Den pris, man skal betale i tilbudsavisen, og alle andre priser, der bare kortvarigt er forhøjet, siger han til Ekstra Bladet.

- Derfor er vores råd også, at du bør vente og først købe mange af de her varer, når de er på tilbud. Der er ingen grund til at give den højere normalpris. Slet ikke i de tilfælde, hvor tingene kan holde sig i lang tid.

- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har tidligere vurderet, at vi trods de mange tilbud stadig betaler for meget for vores dagligvarer. Er det også tilfældet i dag?

- Ja, vi ligger simpelt hen højere. Der er ikke så meget at rafle om. Og vi savner, at kæderne giver nogle lavere priser i stedet for hele tiden at overdænge os med tilbud.

- Hvorfor?

- Problemet er blandt andet, at forbrugerne opfatter priserne som gode tilbud og derfor bliver lullet ind i en forventning om, at de kan spare en masse.

- Men den reelle besparelse bliver meget mindre, når man først er gået igennem butikken og har købt andre dyrere varer, vurderer Martin Salamon.

Bliver du påvirket af tilbudsaviser, gule priser og månedens kup, når du handler?

Se resultat

Bliver du påvirket af tilbudsaviser, gule priser og månedens kup, når du handler?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Lader du dig også lokke af alle de gule farver i tilbudsaviserne? Så er du et nemt offer for supermarkedernes udspekulerede markedsføring. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix Tips og guides 688 dagligvarer på tilbud: Her er prisen du maksimalt bør betale

Butikker: Hård konkurrence skaber ens priser

Det er benhård konkurrence snarere end aftalte priser, der får tilbudspriserne på nogle af de mest solgte varer til at lande på nøjagtig det samme.

Det forklarer landets største dagligvarekæder på spørgsmålet om, hvordan en tilbudsavis – der er planlagt flere uger frem – kan indeholde de samme priser på tværs af kæderne.

- Det er – modsat hvad man ellers skulle tro – et udtryk for den hårde konkurrence, som er på disse varer. Kæderne vogter på hinanden, så når nogle flytter en pris, følger de andre med for at være konkurrencedygtige.

- Mange af de her meget hyppige tilbudsvarer sælges samtidig så billigt, at det er på smertegrænsen. Der kan man ikke bare gå ned og ned, fordi det koster mange millioner hver gang, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, til Ekstra Bladet.

Også hos Dagrofa, der blandt andet ejer Meny, er svaret, at konkurrencen på dagligvarer tvinger kæderne til at prissætte tæt på hinanden:

- I forhold til prisdannelse er det os selv, der suverænt sætter udbudsprisen. Men de allermest konkurrenceudsatte produkter markedsføres meget ofte i alle kæder, hvilket betyder, at der hurtigt bliver et markedsniveau for den mest konkurrencedygtige pris.

- Det medfører, at der for visse produktgrupper kan være minimale prisforskelle i tilbudsaviserne i løbet af året de forskellige dagligvarekæder imellem, forklarer Jacob Lassen, der er kommunikationsmedarbejder hos Dagrofa.

Ifølge Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked er det typisk de andre kæder, der følger prissætningen i hans forretninger:

- Vi er glade for, at vi i samarbejde med vores leverandører sætter nogle skarpe priser og i de fleste tilfælde markedets bedste.

– Det er godt for forbrugerne, for det medvirker til, at landets øvrige kæder forsøger at følge os ned med det resultat, at kunderne får gode, billige varer, mener han.

Hos Coop mener Jens Juul Nielsen dog, at tilbudskrigen gerne må blive erstattet af en anden type af priser:

- Vi ville da gerne frem til, at der var mindre jungle i priserne, som der er nu og i stedet have et marked med faste lavere priser. Vi må bare sige, at konkurrencen er meget tilbudsdrevet.

- Er det så lykkedes at få markedet hen mod faste lavere priser?

- Nej, det kan man bestemt ikke sige. Tværtimod er der flere forskellige tilbud med lokale tilbud, kup, dagtilbud og månedstilbud. Derfor overvejer vi også, om tiden er moden til at trække i den modsatte retning.

- Men det er ikke en let øvelse, fordi forbrugerne i Danmark har vænnet sig til mange tilbud. Danskerne er virkelig tilbudsjægere og har verdens største tryk af tilbudsaviser. Det har vi selv været med til at skubbe på i branchen.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Anders Borup Sørensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen