El-chok: Politiske løfter holdt ikke vand

DRs Kontant afslører i aften, at det liberaliserede el-marked har givet frit spil til tvivlsomme sælgere og højere priser - stik imod hvad politikerne havde stillet danskerne i udsigt i dette klip fra TV-Avisen i 1999

At åbne en el-regning kan føles ligesom at få stød. Man får et chok og håret står ud til alle sider, når man ser prisen.

Sådan burde det ellers ikke være. I hvert fald ikke, hvis man skal tro de politikere, der ved årtusindskiftet liberaliserede det danske el-marked.

- Det, vi har aftalt nu, betyder billigere priser både for den almindelige forbruger og for andre, lød det fra daværende miljø- og energiminister Svend Auken (S).

Også Venstres Thor Pedersen stillede forbrugerne besparelser i udsigt tilbage i 1999, da han medvirkede i TV-Avisen på DR.

- Alt andet lige, så vil markedsåbningen betyde, at både forbrugerne får lavere priser, og staten får et ekstra provenu på samme tid, sagde han, da aftalen blev indgået.

Men sådan er det ikke gået. Beregninger som brancheorganisationen Dansk Energi har foretaget for DR’s forbrugerprogram Kontant viser, at forbrugerne betaler 13 procent mere for deres strøm i dag.

Sådan er din el-regning skruet sammen

41 procent er afgifter til staten

20 procent er moms

8 procent går til PSO-tariffen, der bruges til at støtte og udvikle miljøvenlig energi

11 procent går til transport at el

4 procent går til abonnementet ved netselskabet

14 procent går til selve elektriciteten - også kaldet den rå el-pris

2 procent går til el-leverandørens administration.

 

(Kilde: Dansk Energi)

Den gennemsnitlige elpris i 2003 lå således på 203 øre/kWh, mens den i 2017 lå på 230 øre/kWh – altså en stigning på 27 øre/kWh. Og det selvom den rå el-pris er faldet  med 25 procent de seneste 15 år, men den potentielle besparelse ædes op af stigende afgifter i stedet for at komme forbrugerne til gode.

Minister: Vi fjerner afgifter
Partiet venstre har siddet på regeringsmagten i 12 af de 15 år og den nuværende minister på området, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), medgiver, at prisen er steget på grund af afgifter, men påpeger at regeringen arbejder målrettet på at reducere dem:

Energiministeren siger, at han arbejder på at sænke el-priserne for forbrugerne. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Energiministeren siger, at han arbejder på at sænke el-priserne for forbrugerne. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
 

- Vi har blandt andet afskaffet PSO-afgiften. Det gjorde vi forrige år, og det gør vi over en periode frem til 2022. Vi har også lavet en aftale omkring noget, der hedder elvarmeafgiften. Alt det betyder, at samlet set kommer elregningen faktisk til at falde.

Og på trods af hans forgængeres skråsikre udmelding om billigere el, er Lars Chr. Lilleholt (V) ikke bleg for at udstikke endnu en garanti:

- Når det her er tilendebragt, når både PSO-afgiften er fjernet og elvarmeafgiften er reduceret, og vi forhåbentlig kommer videre med det i en kommende energiaftale, så kan jeg garantere for og stå på mål for, at så falder elprisen.

Lokker kunder til med falske løfter
Men økonomien er blot et af flere problematiske forhold på el-markedet. Et andet er aggressive el-sælgere, der lyver potentielle kunder direkte op i ansigtet for at kapre markedsandele og et tredje er selskaber, der lover kunderne 100 procent grøn strøm, velvidende at det er umuligt.

Fri konkurrence skulle ellers være til gavn for forbrugerne og være med til at sænke priserne.

Det var i hvert fald et af hovedargumenterne, da politikerne liberaliserede det danske el-marked.

Og antallet af el-leverandører, der kappes om at tilbyde forbrugerne den bedste og billigste el, er da også steget markant i kølvandet på at el-markedet blev givet frit.

Antallet af leverandører er i dag tæt på 100, og kampen om kunderne er så hård, at flere selskaber forsøger at lokke forbrugerne til med lektiehjælp til børnene, rabatordninger og konkurrencer i tilknytning til den el de sælger.

Salget foregår blandt andet fra callcentre i Spanien, men el-sælgerne er også rykket ud i storcentre og butikker for at kapre kunder. Det kan Kennet Heidelbach snakke med om. Da han er en tur i Power i Glostrup på udkig efter et nyt tv, støder han på sælgere fra el-selskabet SEAS-NVE.

Markedsdirektøren for Seas-Nve erkender, at elsælgeren tog strøm på kunden. Foto: PR
Markedsdirektøren for Seas-Nve erkender, at elsælgeren tog strøm på kunden. Foto: PR
 

- Da jeg så småt er ved at gå ud, kommer de mig i møde, siger han til Kontant.

Sælgerne lægger ud med at tilbyde Kennet Heidelbach et gavekort til Power på 400 kr. Da han først stopper op, går salgstalen i gang, og her spiller sælgerne på alle tangenter – også de falske, som du kan se i aftenens udsendelse.

Sælgeren påstår, at SEAS-NVE er kåret til Europas grønneste el-selskab, han påstår, at den rå el-pris er den laveste i 36 år, og han påstår, at SEAS-NVE ejer den tredjestørste vindmøllepark i Europa.

Som forbruger uden større kendskab til det danske og europæiske el-marked, kan det være svært at gennemskue de påstande på stående fod, men tjekker man oplysningerne, viser det sig at være løgn på løgn på løgn.

- Han har bare skullet have nogle kunder igennem. Koste hvad det vil. Jeg oplever det som bondefangeri, og jeg bliver vred over, at man kan tillade sig at stå og lyve folk op i hovedet, siger Kennet Heidelbach, der efterfølgende har aflyst aftalen med SEAS-NVE.

Og salgstalen er da også i strid med Forbrugerombudsmandens vejledning på området.

- Alle påstande, der benyttes i markedsføringen, skal være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formuleret, så forbrugerne umiddelbart forstår dem og ikke bliver vildledt, hedder det.

Erkender fejl på stribe

Markedsdirektør i SEAS-NVE, Ole Vestergaard, erkender, at der er begået en stribe fejl i sælgerens forsøg på at kapre Kennet Heidelbach som el-kunde.

Først og fremmest findes der slet ingen kåring af Europas grønneste el-selskab.

- Det er absolut en fejl fra salgskonsulentens side at påstå, at vi er det. Mig bekendt er der ikke nogen, der er kåret til det, og jeg ved ikke, hvordan man skulle kåres til det, og det er vi ikke, siger Ole Vestergaard.

Han erkender også, at prisen ikke er den laveste i 36 år, som Kennet Heidelbach fik at vide.

- Det at udtale sig om, at priserne er lave, er korrekt. Men at sige absolut, at priserne er de laveste, det er vores salgskonsulenter ikke instrueret i, og de skal ikke gå ind i absolutte udmeldinger omkring priser, så det er en fejl, siger Ole Vestergaard, der også må afvise påstanden om at SEAS-NVE skulle eje Europas tredjestørste vindmøllepark.

- Nej, det er nok den tredje fejl, jeg også har konstateret i de klip, jeg er blevet forelagt, siger han til Kontant, der kan ses på DR1 i aften kl. 21.00.

83 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere