Føler sig snydt: Konkursramt cykelkæde giver vrede kunder garanti

I ugerne op til Cykelbandittens konkurs har flere kunder betalt for varer, som de ikke har fået, hvilket har skabt stor utilfredshed. De får nu en garanti om penge eller varer tilbage fra cykelkædens medejer

Sådan så en af annoncerne for Cykelbandittens udsalgskampagne ud. (Foto: Cykelbanditten)
Sådan så en af annoncerne for Cykelbandittens udsalgskampagne ud. (Foto: Cykelbanditten)

Nyheden i går om Cykelbandittens konkurs er blevet mødt med stor vrede og forargelse fra de kunder, som i ugerne op til det økonomiske kollaps har købt cykler hos den københavnske cykelkæde.

Mens betalingen er blevet overført, så mangler de således stadig varen, som de har givet tusindvis af kroner for.

Se også: Ambitiøs dansk cykelkæde går konkurs

Ekstra Bladet har modtaget flere henvendelser fra utilfredse kunder, og på Facebook giver flere udtryk for deres vrede.

- Det er fanme noget svineri, det I har kørt. Jeg forventer i den grad at få den cykel, som vi har betalt for, skriver en bruger.

- Lever op til deres navn: Bandit, skriver en anden.

Kørte udsalgskampagne op til konkurs

Vreden og utilfredsheden skyldes i sær den udsalgskampagne, som kæden kørte op til konkursen.

- I skulle seriøst skamme jer! Hvordan kan I have samvittighed til at lave en reklamekampagne med 40 % og derved tiltrække en masse kunder, som i god tro vælger at bestille jeres cykler, skriver en bruger.

Her har kæden formentlig vidst, at løbet var kørt, vurderer advokat for Carl Nielsen fra Justitia Advokater, som har speciale i konkursret.

- Man ved jo godt, om der er en konkurs på vej lige rundt om hjørnet, siger Carl Nielsen til Finans.dk. Han forklarer dog, at det ikke er ulovligt at sætte en større udsalgskampagne i gang lige op til en konkursbegæring.

Det er iværksætter-brødrene Jacob og Daniel Guldager, som står bag Cykelbanditten. Sidstnævnte forklarer over for Ekstra Bladet i en mail, at udsalget var et ud af mange.

- Vi har altid kørt kampagner og har haft udsalg løbende. Vi har kæmpet for at redde forretningen og udsalgene op til har netop været et af de værktøjer, skriver Daniel Guldager.

Fejl på hjemmesiden

På cykelkædens hjemmeside mødes de utilfredse kunder med denne besked:

- Der arbejdes lige nu på en løsning, så alle kunder der har bestilt og betalt for varer hos Cykelbanditten kan få udleveret deres varer.

Men først i går hen ad dagen blev hjemmesiden og webshoppen lukket ned, selvom konkursen var en realitet allerede dagen før.

- Det var grundet teknik. Jeg har netop gennemgået de syv ordre, der var lagt i det tidsrum, siden var oppe, og de ordre er blevet annulleret, og kunderne bliver kontaktet direkte. Kundernes transaktioner er i øvrigt aldrig gennemført, skriver han.

Netop nu sidder de to brødre blandt andet i møde med kurator for at få en aftale på plads om kundernes varer og penge. Den forventes offentliggjort senere i dag.

 Alligevel tør Jacob Guldager godt garantere, at de utilfredse kunder kan se frem til at få deres købte varer eller pengene retur.

- Kan I garantere, at kunderne får deres varer eller penge tilbage?

- JA - Det er netop det, jeg sidder med lige nu - og det gør de, skriver han.

Kunde tvivler stadig

En af de kunder, som endnu ikke har fået sin vare, er 39-årige Christian Madsen fra København.

Han købte den 17. september en damecykel til sin kone, som han betalte 4.348 kroner for. Han skulle have hentet den i morgen fredag.

- Jeg har forsøgt at komme i kontakt med dem, men det har været umuligt, fortæller han.

I første omgang regnede han bestemt ikke med, at pengene ville komme retur. Han er stadig ikke sikker, selvom han nu får en garanti.

- Jeg er super meget i tvivl, om hvad jeg skal tro. Det er da alle tiders, hvis vi får pengene tilbage, men jeg tager det stadig med et gran salt, siger han.

Advokat ved Rønne & Lundgren Kristian Gustav Andersson, der fungerer som kurator for konkursboet, er ikke vendt tilbage på Ekstra Bladets henvendelse.

96 kommentarer
Vis kommentarer