Igen, igen, igen: Så meget stiger priserne på TV

Stort set alle de danske tv-udbydere sætter fra næste år prisen op på de omstridte tv-pakker. Se hvor meget priserne er steget de sidste tre år

Priserne på tv-pakkerne stiger nok endnu engang. Se hvor meget i bunden af artiklerne. (Foto: Jan Dagø)
Priserne på tv-pakkerne stiger nok endnu engang. Se hvor meget i bunden af artiklerne. (Foto: Jan Dagø)

Det er nærmest blevet en tradition de senere år.

Tusindvis af kunder vælger de klassiske tv-pakker fra og tv-udbyderne sætter derefter priserne op.

Sådan bliver det også fra den 1. januar 2016.

Det viser en gennemgang af alle de større danske tv-udbyderes priser, som Ekstra Bladet har lavet.

Yousee, Stofa, Viasat, Canal Digital og Waoo har alle prisstigninger på flere af deres tv-pakker, mens Boxer som de eneste ikke sætter prisen op i 2016. (Se priserne for de sidste tre år i bunden af artiklen)

- I Stofa havde vi gerne set en mere flad prisudvikling, men prisudviklingen på særligt sportsrettigheder betyder, at det igen i år ikke er er muligt for os at holde priserne helt i ro, siger kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen til Ekstra Bladet.

Kenneth Krabbe, der er direktør for Viasat, forklarer også prisstigningerne med dyrere indhold.

- Vi har forsøgt at holde prisen nede så længe som muligt, og har faktisk ikke haft en ændring af priserne i mere end to år for langt de fleste kunder, men er nu nået til et punkt, hvor vi er nødsaget til at lave en prisjustering pga. de stigende indholdsomkostninger til især sport og dansk indhold, siger han til Ekstra Bladet.

Striberne her bliver erstattet af et nyt logo med den nye omlægning. (Foto: Carsten Snejbjerg) Forbrug - 25. aug. 2015 - kl. 14:48 YouSee vil lokke kunder med ny plan: 'Desperat forsøg'

Monopol får priserne op

Canal Digitals kommunikationschef Catja Middelboe Andersen mener ikke, at man kan sammenligne tv-markedets priser med andre brancher som f.eks. dagligvarer eller elektronik.

- Når Appel laver en ny iPad, går der ikke lang tid, før Samsung sender en ny tablet på markedet, LG gør det samme, og andre aktører følger efter. I den konkurrence presses prisen efterhånden ned, fordi man bliver bedre og bedre til at producere effektivt og evt. går råvarepriserne ned, siger hun og fortsætter:

- Med populært indhold som fx Premier League forholder det sig lige omvendt. Der findes kun én 'Premier League'. Den kan ikke på samme måde erstattes med noget andet. Og priserne opfører sig derfor som med alt andet, når der er monopol – prisen går hele tiden op.

Forbrug - 22. apr. 2015 - kl. 17:47 TV: Så absurde er tv-pakkerne

'Ond spiral'

Som de eneste denne omgang har Boxer valgt ikke at sætte priserne op.

- Lige nu er vi i gang med at gøre vores fritvalgstilbud bedre, så det er vores fokus. Vi sælger tv kanaler og ikke tv-pakker. Det er vejen frem, og vi tror, at de konstante stigninger på tv-pakker er beviset på, at det ikke kan overleve. For det er også et udtryk på, at færre og færre vælger de store pakker. Det er en ond spiral, siger Ulf Lund, der er administrerende direktør.

Se også: Graver et dybt hul: Nu stiger prisen på TV fra yousee igen

Senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard, kalder det en 'fin balancegang' for tv-udbyderne, da de gerne vil sætte prisen op, men samtidig heller ikke skubbe for mange kunder ud af butikken eller ned på mindre pakker. Men én bestemt udsat kundegruppe går ikke altid så meget op i prisstigningerne.

Loyale tv-kunder

- Den kundegruppe, som gerne vil se sport, vil samtidig gerne betale prisen uanset hvad. Og de andre, der bliver skubbet ud, ville nok være forsvundet alligevel, tænker tv-udbyderne.

- Men er der ikke også en grænse for dem?

- Den kommer nok først, når der kommer alternative måder at få det på. Dem, der tidligere brugte kabel-tv til at se serier og film, har fået alternative streamingtjenester. Men sådan er det ikke med sportsbegivenheder endnu. Det er kun Viasat, som gør det.

Dyre frie kanaler

Trods de loyale sportsentusiaster så vil prisstigningerne dog ikke kunne fortsætte, vurderer han.

- Det er ingen gangbar vej at fortsætte med at sætte priserne op. På et tidspunkt knækker filmen for dem. For det er selvfølgelig lukrativt at have en stor kundebase. Men på kort bane kan de gøre det, og så kan de bruge den ekstra tid til at gruble over fremtiden.

Tre ud af fire danskere betaler for flere kanaler, end de har brug for. Foto: Jonathan Cavendish/Polfoto Vagthund Eksperter: Tv-giganter scorer kassen på forældede kanal-pakker

Samtidig ser det langsomt ud til, at de klassiske tv-pakker er på vej ud i forhold til et mere frit kanalvalg. men man skal dog ikke glæde sig for tidligt.

- Noget tyder på, at der kommer flere fritvalgsløsninger i 2016. Stofa varsler et nyt projekt, og Boxer går også meget op i at give fritvalg. Så der er ved at ske et langsomt opbrud. Men jeg vurderer, at priserne ikke vil være særligt attraktive, medmindre man har under ti kanaler. Hvis man har flere, kan man jo ligeså godt få de andre 20 nærmest gratis.

Prisudviklingen - interaktiv grafik

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Yousees mellem-pakke er steget mest med omkring 17 procent.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

* (Kun mellem-pakken havde standardpris i 2013)

Pakke 2 er steget med omkring 22 procent.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

* (Alle pakkerne blev lanceret august 2013)

Basis-pakken er steget mest med omkring 40 procent.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

Local-pakken er steget mest med omkring 13 procent.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

* (Det var desværre ikke muligt at få tallene for 2014. Derudover er der flere pakker, men disse to er de mest populære.)

Flex8-pakken er steget mest med omkring 16 procent.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

* (Mini- og Favorit-pakkerne blev først lanceret i 2015.)

227 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere