Luskepriser hos Jysk: Kører elevatorpriser

Jysk sætter udsalgspriser op til normalpriser lige før 'Spar momsen' udsalget. Derved undgår man at give kunderne dobbeltrabat

Susanne og Finn Korsholm købte fire Gudhjem stole og et Strib havebord på udsalg i Jysk den 15. juli. De troede, de måske kunne have sparet mere ved at købe møblerne under 'Spar momsen' kampagnen weekenden efter, fordi den også gælder i forvejen nedsatte varer. Men det viste sig, Jysk havde sat priserne op til normalpriser lige før udsalget. Flere andre kunder har oplevet det samme og brokker sig højlydt på Facebook. (Foto: Ole Frederiksen)
Susanne og Finn Korsholm købte fire Gudhjem stole og et Strib havebord på udsalg i Jysk den 15. juli. De troede, de måske kunne have sparet mere ved at købe møblerne under 'Spar momsen' kampagnen weekenden efter, fordi den også gælder i forvejen nedsatte varer. Men det viste sig, Jysk havde sat priserne op til normalpriser lige før udsalget. Flere andre kunder har oplevet det samme og brokker sig højlydt på Facebook. (Foto: Ole Frederiksen)

’Dav, jeg hedder Lars Larsen. Jeg har et dårligt tilbud til dig.’

Sådan burde reklamen for Jysk lyde ifølge flere kunder. De er rystede over, hvordan den lune købmand jonglerer med priserne.

Når Jysk f.eks. reklamerer med ’Spar momsen’-udsalg, hvor man kan spare 20 procent – selv på i forvejen nedsatte varer – tror mange selvfølgelig, at varen bliver billigere. Men virkeligheden er en anden.

Flere kunder fortæller til Ekstra Bladet, at Jysk rutinemæssigt sætter udsalgspriser op til normalpriser et par dage før, ’Spar momsen’-udsalget starter. Derved slipper man for at give den dobbeltrabat, der lokker kunderne til.

– Så kan han jo sagtens blive rig, ham Dyne-Larsen. For så mister han jo ikke momsen. Men han skaber et mer-salg, fordi han reklamerer med, at nu er det nu, I skal slå til, siger Jysk-kunde Susanne Korsholm.

Jysk mener, strategien er lovlig ifølge markedsføringsloven, men Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, kan godt forstå, at kunderne føler sig snydt.

– Formålet er jo at give forbrugerne et indtryk af, at der er nogle besparelser, der reelt ikke er. Hvis det er tilfældet, så kan det godt være, at det ikke er i strid med retningslinjernes bogstavelige formuleringer, men det er i hvert fald i strid med formålet for retningslinjerne, som er at undgå vildledning af forbrugerne.

Se også: Det siger loven om prissammenligninger

Susanne Korsholm og hendes mand, Finn, oplevede Jysks luskede strategi midt i juli. De købte et Strib-havebord og fire matchende Gudhjem-stole i Jysk i Svendborg onsdag 15. juli til en samlet udsalgspris på 2249 kroner.

(Artiklen fortsætter under billedet)

 

Dyrt tilbud
Men et par dage senere rullede der en Jysk-reklame over fjernsynsskærmen: Hele weekenden kunne man spare momsen, altså 20 procent. Tilbuddet gjaldt også varer, der i forvejen var nedsat.

Parret ærgrede sig og tænkte, de måske skulle have ventet. De kiggede forbi butikken for at undersøge prisen.

Til deres store overraskelse var møblementet blevet dyrere: Bordet, de havde givet knap 1100 kroner for, var nu sat op til normalprisen, 1899 kroner. Stolene, som de gav 250 kroner for, stod til næsten det dobbelte, 499 kr. per styk. Når momsen blev trukket fra, kom møblerne samlet op i 3116 kroner. Det var 867 kroner mere, end de selv havde betalt bare et par dage før – altså næsten 39 procent mere.

Parret er godt tilfredse med den pris, de betalte, men forargede over, at prisen sættes op, før den sættes ned.

– Det er 20 procent i hele butikken, men det giver ligesom ikke mening, hvis de så har sat prisen op inden, siger Susanne Korsholm, der har oplevet samme strategi tidligere i Jysk.

Har du oplevet udsalgsfup eller snyd? Send et tip til laas@eb.dk.

Læs også: Se også: Kunder raser over Jysk: Falsk markedsføring

 

157 kommentarer
Vis kommentarer