Overraskende nyt våben sættes ind i mobilkrigen

Telmore har kastet sig over en modernisering af den gamle traditionelle telefonsvarer

Glem alt om lavere priser i fremtiden.  Overvej i stedet teleselskabernes service og indhold. (Foto: Jens Dresling/Polfoto)
Glem alt om lavere priser i fremtiden. Overvej i stedet teleselskabernes service og indhold. (Foto: Jens Dresling/Polfoto)

Når man ikke vil konkurrere på priser, så må man ty til andre metoder i kampen om de danske mobilkunder.

Derfor har TDCs lavprisselskab Telmore kastet sig ud i en overraskende modernisering af den gamle telefonsvarer, skriver Berlingske Business.

De lidt mere end 600.000 mobilkunder vil derfor fra fredag kunne få den nye telefonsvarer, som fungerer via en mobilapp til iOS- og Android-telefoner. Her vil beskederne komme ind som lydfiler, som man kan spole i eller videresende, og som automatisk kan trække oplysninger fra LinkedIn og Facebook, så man får afsenderens navn og billede med.

Det er Telmores oprindelige stifter, serieiværksætteren Frank Rasmussen, der står bag tiltaget.

Ifølge teleanalytiker John Strand er tiltaget et godt eksempel på den situation, som teleselskaberne står i på nuværende tidspunkt.

- Det er måske ikke noget, der kommer til at vende op og ned på det hele, men det er et ud af mange tiltag på at prøve at give folk noget mere for pengene i stedet for at sætte priserne ned, som selskaberne kan have svært ved, siger han til Ekstra Bladet.

Se også: Mobilkrig: Så meget æder Android af Apples marked

I takt med at teleselskaberne ikke længere konkurrerer på sms og taletid, og som udgangspunkt har svært ved at sætte priserne ned, så er det netop indhold og service, som de kan prøve at differentiere sig på, mener teleanalytikeren.

- Det drejer sig om at prøve at give folk noget funktionalitet, som konkurrenterne ikke har, og på den måde få dem til at blive lidt længere tid som kunder.

Teknikken er dog ikke mere avanceret, end at konkurrenterne vil kunne efterabe Telmore.

- De andre kan formentlig få noget tilsvarende, men det er igen en afvejning af, hvad det koster, og hvad man kan få ud af det, siger John Strand.

Ingen lavere priser

Tiltaget kommer efter den nye konkurrent Plenti, der for en fast pris tilbyder fri tale og fri data men med en palet af digitale magasiner og aviser, e-bøger, lydbøger osv, er kommet på banen.

Samtidig har teleselskaberne over de seneste måneder sat prisen op på mobilabonnementer, hvorfor man ikke skal forvente lavere priser i den nærmeste fremtid.

- De lave prispunkter er forsvundet fra markedet, og så giver man mere trafik i pakkerne til de høje priser. På den måde kan man jo diskutere, hvor meget de er steget, men i bund og grund er de steget, og det kommer til at fortsætte. Det er der ingen tvivl om, siger teleanalytikeren.

51 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere