Smarte el-sælgere snød kunder og løj om priser

Energiselskabet Gul Strøm har vildledt forbrugere flere gange, oplyser Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden har rejst i alt 13 sager mod elselskaber omkring vildledning af markedsføring. (Foto: Colourbox)
Forbrugerombudsmanden har rejst i alt 13 sager mod elselskaber omkring vildledning af markedsføring. (Foto: Colourbox)

Er du blevet snydt af Gul Strøm eller andre elselskaber, så hører vi gerne fra dig på 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst).

Stol ikke altid på, hvad telefonsælgeren fortæller dig.

Selvom det kan lyde kliche, så har det i hvert fald været tilfældet for flere af de kunder, som har haft kontakt til sælgere for energiselskabet Gul Strøm.

Det slår Forbrugerombudsmanden i dag fast i en afgørelse, hvor man kritiserer selskabet for både at have vildledt forbrugerne over telefonen og på deres hjemmeside.

Eksempelvis har flere forbrugere klaget over, at telefonsælgere gav indtryk af, at de repræsenterede forbrugerens nuværende selskab, selvom de i virkeligheden arbejdede for konkurrenten Gul Strøm. Derudover har de løjet omkring, hvor mange penge man kunne spare hos dem.

- Jeg finder det stærkt kritisabelt, at nogle af selskabets telefonsælgere har givet forbrugerne det fejlagtige indtryk, at forbrugerne fik et tilbud på et nyt produkt fra sit nuværende energiselskab. Samtidig har de i nogle situationer givet forkerte oplysninger om, hvor meget forbrugerne sparer ved at skifte til Gul Strøm. Det er vildledende, og jeg har derfor indskærpet, at det fremover skal overholde reglerne, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard.

19 klager er der modtaget i alt omkring Gul Strøm fra både konkurrenter og forbrugere, men sagen er dog langt fra enestående. Christina Toftegaard fortæller således til Ekstra Bladet, at der i øjeblikket ligger hele 13 sager mod danske el-selskaber omkring vildledning af markedsføring.

- Det drejer sig både om telefonsælgere, der ikke giver de rigtige oplysninger, men også om selskabernes markedsføring på deres hjemmesider, fx prisoplysning, siger hun.

Se også: Blev bondefanget af telefonsælger: Nu indrømmer firmaet 'fejl'

Udover at have overtrådt god markedsføringsskik så har sælgerne fra Gul Strøm også sendt en kontrakt til forbrugere, selvom forbrugerne blot havde bedt om yderligere oplysninger om selskabet.

Men smarte telefonsælgere har dog ikke kun været hele problemet. Også på hjemmesiden er der sket fejl, mener Forbrugerombudsmanden.

Eksempelvis er udsagnet 'intet abonnement' blevet brugt, selvom det et andet sted på hjemmesiden fremgik, at selskabet hver måned opkrævede en fast handelsomkostning på 29 kroner.

'Hak i tuden'

Hos Gul Strøm lægger man vægt på, at sagerne omkring telefonsælgerne er sket for halvandet år siden, og at der sidenhen er sket ændringer.

- Gul Strøm har fået et hak i tuden af Forbrugerombudsmanden i dag. Vi har ikke fået noget bøde, men en påtale. Der er sket noget, som selvfølgelig ikke skal ske, men ligesom alle andre steder er der mennesker involveret, og mennesker kan begå fejl. Alle sagerne er fra oktober, november, december 2014. Det er gamle sager og dermed ikke udtryk for, at det er sådan Gul Strøm arbejder, siger kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen til Ekstra Bladet.

Trods flere klager mener han ikke, at der har været tale om et gennemgående problem.

- Forbrugerombudsmanden har fem eller syv af den slags sager, som er fra den periode. Det skal man måle op mod, at der har været adskillige tusind telefonsamtaler i den periode.

- Men det er vel også de færreste, der klager til Forbrugerombudsmanden?

- Det ved jeg ikke.

- Så du mener, det har været enkeltstående fejl i forhold til telefonsælgerne?

- Jeg mener, at der har været nogle sælgere, der har været lidt for meget fremme i skoene, og det er ikke i orden.

- Men hvorfor har de været det? Er det en kultur på arbejdspladsen?

- Det er jo, fordi sælgere er sælgere, og det er de uanset, om de er fra et byggemarked eller et bilfirma. Nogle kører til kanten og nogle kører over. Og dem, der kører over, skal man skaffe sig af med, og det er det vi har gjort, siger kommunikationschefen og fortsætter:

- Vi har haft eksterne leverandører til at sælge over telefonen, og der er skiftet ud der. Der er samarbejdsaftaler med eksterne leverandører, som er blevet opsagt, fordi de ikke har levet op til vores krav, siger han.

Ifølge Knud Løkke Rasmussen har de lært af sagerne.

- Vi er blevet væsentligt skarpere på, hvad vi skal være opmærksomme på, og hvordan vi kan sikre os, at sælgerne ikke laver fejl. Helt at undgå fejl kan vi selvfølgelig ikke, men vi kan sikre os, at fejlene bliver minimeret.

'Ordkløveri'

Med hensyn til klagerne omkring selskabets hjemmeside, så lægger han vægt på, at det ikke er forbrugerne, der har klaget, men konkurrenter.

Og selvom de har rettet ind, er selskabet ikke nødvendigvis enig i kritikken.

- Vi har fx skrevet, at der ikke er noget abonnement, og så har vi skrevet, at vi har en fast månedlig handelsomkostning, og der mener Forbrugerombudsmanden, at der skal stå abonnement, og det er jo noget ordkløveri. Hvis man skriver, at der en fast omkostning, så kan folk godt gennemskue, hvad det er.

- Men hvorfor så ikke bare skrive det? Hvad vinder I ved ikke at skrive, at der er et 'abonnement'?

- Sagen er jo den, at vi har skrevet, at der ikke noget abonnement. Det man har villet signalere er selvfølgelig, at du køber el til indkøbspris, og der er ikke nogen skjulte abonnementer derudover. Det er, hvad man har villet sige. Der er jo ikke nogen, der har været i tvivl om, hvad der har stået på hjemmesiden, men det har vi fået kritik for og vi har rettet ind og fred være med det, siger han.

Forbrugerombudsmanden oplyser samtidig, at hvis ikke fejlene stopper, så vil der komme en konsekvens.

- Nu fortæller vi dem, at de gør noget, de ikke må, men modtager vi fortsat klager, så må de forvente, at det bliver en straffesag, siger Christina Toftegaard.

Er du blevet snydt af Gul Strøm eller andre elselskaber, så hører vi gerne fra dig på 1224@eb.dk eller sms/mms til 1224 (alm. takst).

80 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere