Stoppet af politiet: Greenpeace angreb supermarkeder med lorte-klistermærker

Miljøorganisationen forsøger at skabe opmærksomhed om, at blandt andet svensk og finsk urskov bruges i fremstillingen af Lotus-toiletpapir

Blandt andet Netto har været mål for Greenpeaces aktion, der skal sætte fokus på, at toiletpapir af mærket Lotus ifølge Greenpeace er lavet af træmasse fra uerstattelig urskov i blandt andet Sverige og Finland. Foto: Philip Davali
Blandt andet Netto har været mål for Greenpeaces aktion, der skal sætte fokus på, at toiletpapir af mærket Lotus ifølge Greenpeace er lavet af træmasse fra uerstattelig urskov i blandt andet Sverige og Finland. Foto: Philip Davali

Har du været et smut forbi din lokale Netto eller SuperBrugsen i enten København, Odense eller Aarhus har du muligvis undret dig over, at toiletpapir-pakkerne af mærket Lotus så noget anderledes ud end normalt.

Miljøorganisationen Greenpeace har i løbet af dagen været forbi omkring 15 supermarkeder i landets tre største byer og sat klistermærker forestillende en sur bæ, der siger 'Urskov skal ikke i toilettet', på Lotus-pakkerne.

Det sker efter, at Greenpeace i sidste uge udgav en rapport, hvor organisationen konkluderer, at selskabet bag Lotus-toiletpapir, svenske Essity, fælder urskov i blandt andet Sverige og Finland for at lade træmassen fra de gamle træer indgå i produktionen af toiletpapir.

Se også: Rapport: Du tørrer dig i r.... med uerstattelig urskov

Aktionen blev dog stoppet i Aarhus, da politiet troppede op ved det tredje supermarked på Greenpeaces rute i smilets by.

Aktivisterne blev bedt om at stoppe deres forehavende med det samme, men bliver ifølge Ekstra Bladets oplysninger ikke sigtet for noget.

Lotus-toiletpapir med Greenpeaces klistermærker. Foto: Uffe Weng/Greenpeace
Lotus-toiletpapir med Greenpeaces klistermærker. Foto: Uffe Weng/Greenpeace

Vil hellere dialog
Dagens aktion får ikke ligefrem Dansk Supermarked, der ejer Netto-butikkerne, til at klappe i hænderne.

- Det er ikke den kommunikationsform, vi synes, er den allerbedste, siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent ved Dansk Supermarked.

- Vi har flere gange været i dialog med Greenpeace om forskellige emner, og vi lytter meget gerne på dem, da vi går op i social ansvarlighed, og de kan hjælpe os med at blive endnu skarpere. Så vi havde foretrukket, at de havde taget dialogen i stedet for at gøre det på den her måde.

- Får det konsekvenser på grund af de varer, som I ikke kan sælge?

- Det tror jeg ikke umiddlebart. Det ville vist være en overreaktion fra vores side.

Greenpeace-aktivister i gang med at sætte klistermærker på Lotus-toiletpapir i en Netto. Foto: Uffe Weng/Greenpeace
Greenpeace-aktivister i gang med at sætte klistermærker på Lotus-toiletpapir i en Netto. Foto: Uffe Weng/Greenpeace

Mærket med Svanemærket
Heller ikke hos Coop, der ejer SuperBrugsen, er man videre imponerede over Greenpeaces aktion.

- Vi har prøvet det her før, og det er så én måde at kommunikere på, siger Signe Frese, der er csr-chef i Coop.

Hun tror ikke, at aktionen får den store gennemslagskraft.

- Jeg tror dog, at der er nogle forbrugere, der bliver forvirret på grund af aktionen, for Greenpeace sætter de her mærker på toiletpapir, der er mærket med Svanemærket, som garanterer, at der er tale om et miljøvenligt produkt. Så jeg tror ikke, at de helt fanger budskabet fra Greenpeace, siger csr-chefen og tilføjer:

- Som supermarked læner vi os op af den her type tredjeparts-certificeringer som eksempelvis Svanemærket, og vi har fuld tillid til, at certificeringerne kun bliver tildelt til varer, der opfylder kravene om eksempelvis bæredygtighed.

- Får aktionen jer til at droppe at sælge Lotus-toiletpapir?

- Nej, vi ændrer ikke vores procedurer. Hvis Greenpeace mener, at der er problemer med Svanemærket, så synes jeg, at det ville være det rette, at rette henvendelse til dem i stedet for os.

Greenpeace: Det er forbrugeroplysning

Birgitte Lesanner, der er chef for Greenpeace i Danmark, har været med på dagens aktion i de tre danske storbyer.

- Kan du forstå, hvis supermarkederne ikke er helt vilde med jeres aktion?

- Det her handler sådan set ikke om Netto eller SuperBrugsen, men om at nå ud til forbrugerne, siger Greenpeace-chefen til Ekstra Bladet.

- Vi gør det her for at oplyse forbrugerne om, at selskabet bag Lotus-toiletpapir, Essity, opkøber og fælder ældgammel urskov i blandt andet Sverige og Finland, hvorefter de bruger urskoven til toiletpapir. Det betyder, at urskoven bliver skyllet direkte ned i toilettet. Det er der rigtig mange, der ikke ved, og vi vil gerne være med til at ændre forbrugernes adfærd, sådan at vi kan lægge pres på Essity for at få dem til at ændre deres adfærd.

- Men kan du forstå, hvis supermarkederne synes, at det er træls, at I ødelægger deres varer?

- Vi ødelægger ikke varerne, for klistermærket kan tages af igen uden, at det ødelægger emballagen. Det her er blot en mulighed for forbrugeroplysning.

- Lotus Royal, som I sætter klistermærker på, er Svanemærket. Burde forbrugeren så ikke være sikker på, at produktet ikke skader miljøet og naturen?

- Jo, og det er netop det, der er problemet i lige præcis det her tilfælde. Svanemærket er sindssygt godt, og jeg vil bestemt ikke sige noget negativt om det. Men lige her har de bare misset, at træet til produktionen af det her toiletpapir kommer fra urskoven. Derfor bliver man nødt til at vende sin toiletpapir-pakke om og se, hvad der står bagpå. Står der genbrugsmasse, så er alt godt. Står der som på Lotus Royal både genbrugsmasse og cellulose, så er det ikke så godt, for cellulose kommer fra helt nye træer.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Forbrug
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen