TV-krigen raser: Det betyder det for kunderne

De to tv-selskaber YouSee og Stofa er i åben krig med hinanden, hvilket er en klar fordel for forbrugerne. Men det er stadig langt fra at være optimalt, mener Forbrugerrådet Tænk

Kampen om kunderne er i fuld gang mellem de to konkurrenter. (Fotos: PR)
Kampen om kunderne er i fuld gang mellem de to konkurrenter. (Fotos: PR)

Har du haft problemer med de to tv-selskaber, eller har du sagt dit abonnement op for i stedet at streame eller se tv på andre alternative måder, så skriv til mbom@eb.dk.

TV-selskaberne YouSee og Stofa er for tiden i fuld krig med hinanden om de tilbageværende kunder på markedet, der langsomt men sikkert kontinuerligt falder fra.

Senest meldte Stofa ud, at man pr. 1. oktober ikke længere er tvunget til at have både tv og bredbånd. De overhaler dermed konkurrenten YouSee indenom, der ellers tidligere havde proklameret samme tiltag – bare fra årsskiftet.

’Krigen’ er kun en fordel for forbrugerne, da det er dem, som der bliver kæmpet for, mener Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

- Det er jo gode nyheder for forbrugeren. Det er godt, at de basker til hinanden og prøver at komme først. Men der er stadig meget, som de kan gøre bedre på det her marked, som ellers har været så rart og enkelt for dem, da de med tv-pakkerne har kunnet tvinge folk til at købe noget, som de ikke var interesseret i, siger han til Ekstra Bladet.

Striberne her bliver erstattet af et nyt logo med den nye omlægning. (Foto: Carsten Snejbjerg) Forbrug - 25. aug. 2015 - kl. 14:48 YouSee vil lokke kunder med ny plan: 'Desperat forsøg'

TV-krigen mellem YouSee og Stofa

Mens Stofa i dag har 450.000 kunder, så har YouSee 1.130.000 kunder.

Fornylig lancerede YouSee en ny plan, der skal stoppe flygtende kunder og samtidig få nye ind. Blandt andet tilbyder de konkrete produkter som eksempelvis C-More og derudover HBO gratis i tre måneder for nye kunder. Eksisterende kunder har også inden da blandt andet fået adgang til web-tv.

Det kom efter, at Stofa havde lanceret en plan omkring forbrugsafregnet tv i 2016, hvor kunderne kun skal betale månedligt for de tv-kanaler, som de vil se. Priser for dette er dog endnu ikke meldt ud, før aftaler med alle tv-kanaler er i hus.

Han kan tydeligt mærke, at krigen mellem de to konkurrenter er i fuld gang, for de er begge pressede.

- Der er masser af tegn i de her marked på, at det brydes op. Det er interessant, det der sker. Nu begynder man at kunne mærke, at folk flytter over til streaming, og der er også kommet en stemning om, at det her er urimeligt, at man med de her tv-pakker skal tvinges til at betale for ting, som man ikke bruger, siger han og fortsætter:

- Der er også en frygt for, at der kommer et politisk indgreb. Noget som er på tide.

Se også: Yousee mister mig som kunde: Bad om 1 dag mere til at skaffe penge

Se også: YouSee: Det har været en ren gavebod

Men dermed ikke sagt, at han er tilfreds med mulighederne for kunderne trods de nye tilbud og planer.

- Der sker noget nu, men det er stadigvæk for stille. Teknisk kan de sagtens gøre det endnu bedre, så det tyder på, at der er rigeligt med plads til at presse dem, siger han.

For selvom Stofa eksempelvis har lanceret en ny og mere fleksibel måde at se og betale for tv på i 2016, så er der endnu ikke noget konkret bud på, hvad det kommer til at koste.

- Der er masser af planer – masser af ’det har vi tænkt os at gøre’ – men vi vil gerne se det ske først.

67 kommentarer
Vis kommentarer