Fra onsdag virker denne parkerings-app ikke i København

Københavns Kommune er raget uklar med udbyder af mobil p-betaling. Det får konsekvenser

Bo Abrahamsen (bagerst) er blevet afskediget af ParkParks hovedejer, Mads Peter Veiby (foran).
Bo Abrahamsen (bagerst) er blevet afskediget af ParkParks hovedejer, Mads Peter Veiby (foran).

Københavns Kommune har netop afbrudt kontrakten med app-udbyderen ParkPark om mobilbetaling om parkering i kommunen.

'Det er vigtigt, at man ikke fortsætter med at betale via ParkParks app, idet ophævelsen af kontrakten betyder, at kommunens p-vagter fra den 1. marts ikke længere kan registrere denne betaling. Derfor vil bilisterne blive pålagt en p-afgift, og betalingen vil ikke kunne findes i kommunens system,' advarer kommunen i en pressemeddelelse.

'Hvis man får en afgift, men har betalt via app’en, er det dermed ikke en sag for Center for Parkering, men en sag, som bilisten skal afklare direkte med ParkPark,' skriver kommunen.

Ingen risiko for bøder
Men over for Ekstra Bladet forsikrer Park Park om, at der ikke er den risiko for bøder:

'Pladserne i København bliver fjernet fra app'en således man ikke kan tjekke ind på dem. Sådan har det altid fungerer at man kun kan vælge en plads som vi har aftale med.'

Direktør bortvist
Københavns Kommune skriver, at man har ophævet kontrakten ParkPark pga. misligholdelse af de aftalte betalingsfrister. ParkPark  har simpelthen betalt kommunen for sent, oplyser kommunen, hvilket ParkParks formand Mads Peter Veibys beklager og bekræfter.

Mads Peter Veiby oplyser, at han har bortvist direktøren:

- Jeg er stoppet i selskabet med øjeblikkelig i virkning og har ingen kommentarer, siger ParkParks  nu forhenværende administrerende direktør Bo Abrahamsen.

Nyt møde med kommunen
Han henviser til Mads Peter Veiby.

Mads Peter Veiby, der har skabt en formue på over 100 mio. kr., efter at han i 2010 solgte mobilselskabet M1 til TDC, kommenterer balladen på Facebook:

'Vedr. artiklerne omkring PARKPARK så er sagen den, at Københavns Kommune desværre ikke er blevet betalt rettidigt iht. vores samarbejdsaftale. Dette har bestyrelsen i PARKPARK været uvidende om, hvorfor den ansvarlige direktør er blevet bortvist med omgående virkning.  Det er vigtigt for mig at understrege, at Københavns Kommune er blevet betalt (+ de havde en bankgaranti som til fulde dækkede vores mellemværende) og vi pt. gør alt i vores magt for at finde en god løsning.  Vi har møde med Københavns Kommune allerede på mandag, og jeg går til mødet med en konstruktiv indstilling, så vi forhåbentlig i fremtiden stadig kan tilbyde borgerne en god parkeringsoplevelse med vores app.'

Se også: Endnu et direktør-drama: Rigmand bortviser parkerings-boss

Fjernes fra standere
Kommunens 'Center for Parkering' begynder i dag, d. 23. februar, at fjerne ParkParks klistermærker fra kommunens p-automater og infostandere og vil også fjerne information om firmaets app fra kommunens hjemmeside.

Konfrontation: Københavns Kommune

Centerchef Jes Øksnebjerg fra Center for Parkering i Københavns Kommune, I skriver, at kommunen ikke vil lide økonomiske tab. Vil det sige, at I alene ophæver kontrakten fordi ParkPark betaler for sent?

'Tidsfristerne er igennem længere tid ikke blevet overholdt, og kommunen har været i dialog med og varslet firmaet skriftligt flere gange. At tidsfristerne ikke overholdes, kan i sidste ende føre til et tab for kommunen, hvis leverandørens udestående ender med at blive større end den udstedte bankgaranti. Jo mere en betalingsfrist overskrides, jo større er risikoen for, at kommunen i sidste ende ville lide et tab. Så når Københavns Kommune reagerer nu, er det et udtryk for rettidig omhu. Hvis vi ikke ophæver kontrakten nu, risikerer vi at havne i en situation, hvor kommunen ville lide et tab.'

-Hvad skriver I på automaterne (hvis nu bilisterne ikke følger med i pressen og andre steder): skriver I aktivt at man ikke kan benytte ParkParks app?

'Vi sætter mærkater på vores automater og infostandere om, at leverandøren er udgået (se vedhæftet foto). Dette vil dog hovedsagligt være oplysning til nye kunder - allerede eksisterende kunder går næppe hen til en p-automat eller infostander, men aktiverer deres app, mens de stadig sidder i bilen. Derfor har vi også understreget over for ParkPark, at de bør informere deres kunder direkte via app'en.'

'Har I sikret jer ifm. kontrakten, at leverandøren skal informere kunderne direkte, hvis samarbejdet ophører?'

'Ja, vi har naturligvis en bestemmelse i vores standardkontrakt om, at leverandøren er forpligtet til at underrette sine kunder i forbindelse med opsigelse af kontrakten?'

- Hvordan vil I sikre jer fremover ikke at indgå samarbejde med en leverandør, som ikke betaler til tiden?

'Vi stiller altid krav om, at leverandøren stiller med en bankgaranti, der matcher leverandørens forventede udestående med kommunen - med dette krav sikrer vi os at leverandøren har en rimelig økonomisk styrke. Hvis vi vedvarende oplever, at tidsfristerne bliver overtrådt, vil vi reagere ligesom vi har gjort med ParkPark i henhold til vores kontrakt. '

90 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere