Klar til mandag? Gør din hverdagsmorgen mere overskuelig

Sådan sørger du for at få det rigtige ben ud af sengen – også på mandage

Hverdagsmorgener kan være temmelig hektiske. Måske et eller flere af nedenstående tips kan gøre din morgen mere overskuelig. (Foto: Kenneth Meyer)
Hverdagsmorgener kan være temmelig hektiske. Måske et eller flere af nedenstående tips kan gøre din morgen mere overskuelig. (Foto: Kenneth Meyer)

Det er nemt at holde af stille og dovne weekendmorgener. Til gengæld er det straks anderledes med de første timer i hverdagen, hvor madpakker, skrigeunger og marmelade på skjorten giver en mere hektisk start på dagen. Sådan behøver det dog ikke at være.

Ved at tilbageerobre lidt af din fritid om morgenen, kan dine hverdage begynde langt mere fredeligt. Her får du 15 tips til, hvordan du får allermest ud af morgenen – selv når det er mandag.

 

Stå op en halv time tidligere

Du kan sagtens forbedre din morgen og beholde din nuværende tidsplan (se alle de følgende ideer), men hvis dine morgener har det med at minde om maratonløb, er det måske værd at stå lidt tidligere op.

En halv time er tid nok til, at det kan mærkes, men ikke så lang tid at det rykker hele dit skema. Hvis du har børn, er 30 minutter før ungerne får øjne guld værd - og måske den eneste tid du får til dig selv hele dagen.

 

Skift vækkeur

Da det er den første lyd, du hører om morgenen, kan vækkeuret være med til at slå en positiv tone an for dagen. Eller det modsatte. Prøv at vågne op til din yndlingssang eller lyden af summende regnskov.

Hvis du bruger din telefon som vækkeur, har du måske for vane at tjekke, hvad der sker på de sociale medier lige, når du slår øjnene op. Men halvvågen skærmtid bidrager ikke til en rolig start på dagen. Det kan derimod virke stressende.

Så skift mobilen ud med et vækkeur, eller prøv en af de nye apps, der kan begrænse din adgang til online distraktioner.

 

Stræk dig inden du står op

Når vækkeuret begynder sin galen, så lad være med at slå ud efter snooze knappen - det vil kun forlænge søvnigheden.

Sluk helt for uret, og begynd med det samme at strække dig godt under dynen. Det er en smart metode, der giver dig en god overgang mellem søvn og det at stå ud af sengen.

Åben vinduerne

Når du har fået gang i blodomløbet, så træk gardinerne fra - sollyset vil lokke dine øjenlåg til at åbnes yderligere. Der venter en dejlig dag udenfor, så hvorfor ikke åbne op for en lille smule frisk luft oveni hatten?

Meditér, imens kaffen løber igennem

Når du alligevel venter på den første kop morgenboost, så brug tiden på dig selv: Luk dine øjne og tag et par dybe vejrtrækninger, imens du forestiller dig nogle dejlige omgivelser.

Lad alle tanker, der dukker op for dit blik, flyde forbi som skyer. Når kaffen er klar, kan du tage en sidste lang indånding og åbne øjnene. Det lyder langhåret, men er faktisk ret effektivt.

 

Nyd den første kop kaffe

I stedet for at bunde koppen og haste igennem resten af dine morgenrutiner, så sæt farten ned et øjeblik, og nyd de første slurke. Sæt dig ned, slap af, og kig ud af vinduet - prøv at lade dig selv være et øjeblik.

Skriv dagbog eller læs i en bog

Hvis du har prøvet at komme i gang med en dagbog, er morgenen et godt tidspunkt at klemme skrivningen ind: Gør det til en vane at skrive et par sider og få nogle tanker på papiret, så dit hoved er klar til en ny dag.

Alternativt kan du læse lidt i en god bog, der kan løfte humøret fra morgenstunden.

 

Træd ud i solen

Hvis vejret er godt, så tag kaffen eller teen med udenfor et par minutter. Indånd den friske luft, og mærk solen varme dit ansigt.

Hvis du har en have, så gå en kort tur, eller sid lidt på terrassen og lyt til omgivelserne, der langsomt vågner.

Lav en liste

Få styr på sagerne med en hurtig liste over ting, du vil og skal have gjort i dag, men hold den kort og overskuelig ved at prioritere.

Den letteste måde at gøre det på er ved at spørge dig selv, hvilke tre ting der ville få dagen til at føles vvellykket, når den er slut. Det er så disse tre ting, der skal på dagens must-do-liste.

 

Læs også: Oplev magien ved et japanska badekar

Giv morgenmaden et unikt præg

Drik en juice eller smoothie (lav den selv, hvis du orker) eller giv din sædvanlige skål havregryn eller yoghurt et skud farve og energi med frisk frugt, bær og nødder.

Hvis du typisk spiser brød, så brug et ekstra sekund på at riste det, så morgenmaden bliver ekstra lækker.

 

Gør noget produktivt

Marinér kyllingen til aftensmaden, sæt gang i en omgang vasketøj, red sengene eller tænd for opvaskeren.

Ingen af disse ting tager mere end et par sekunder, men at komme hjem til redte senge, rene tallerkner og en halvfærdig aftensmad kan betyde uendeligt meget efter en lang arbejdsdag.

Træn, stræk eller indtag en yogaposition

Det er rigtigt, at du nok skal lidt mere end en halv time tidligere op, hvis du skal have tid til en egentlig tur i træningscentret om morgenen.

Men selv med begrænset tid kan du stadig nå et par yogastillinger, et sæt styrkeøvelser eller endda en hurtig løbetur omkring blokken.

 

Planlæg en særlig belønning

Hvis du har tendens til at slæbe dig igennem hverdagsmorgener, kan det være fordi, du føler, at der ikke er noget specielt positivt at se frem til ved dagen (i modsætning til weekender). Lav om på det.

Planlæg et smut til dit favoritbageri, overrask kollegaerne med noget lækkert til eftermiddagskaffen, invitér en ven med på café efter arbejde, eller gå en tur i din frokostpause.

Bare fordi det er en arbejdsdag, betyder det ikke, at du ikke kan have det lidt sjovt.

Læs også: Smegs køleskab flirter med retrostilen

Tag tidligt af sted, så turen til arbejde bliver stressfri

Hop på cyklen eller gå på arbejde, hvis du har mulighed for det, eller tag simpelthen af sted tidligere end normalt, så du ikke føler dig forhastet på din køretur eller løbetur til busstoppestedet.

At lette lidt af tidspresset fra morgentransporten kan sætte en langt mere positiv kurs for dagen.

 

3 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere