Sne og kulde bider sig fast: Sådan kører du i glat føre

Har du styr på, hvordan du skal reagere, hvis din bil skrider ud på en sneglat vej? Ellers læs med her

Se hvor vigtigt det er med vinterdæk her. Video: FDM

Vinteren er for alvor over os.

Og kulde og sne betyder desværre ikke kun sjov på kælkebakken og ild i pejsen. Det betyder også smattet sjap, is og glatte veje.

Og sådan fortsætter det ifølge DMI's langtidsprognose.

- Jeg tror, vi får sne i flere omgange, og vi kan regne med, at det bliver overordnet koldt vejr, sagde meteorolog Martin Lindberg onsdag til Ekstra Bladet.

Dermed er der også lagt op til en travl periode for diverse autohjælp-selskaber, når undløbende biler skal fiskes op af landets grøfter.

Ned i fart
Der er dog heldigvis råd for, hvordan du undgår at ende i rabatten i stedet for på din arbejdsplads.

- Når det er glat blive bremselængden væsentligt forlænget. Det kan være helt op til fire gange. Og det er et lumsk vejr for tiden, for man kan køre et sted, hvor det er knastørt, men så kommer man ind i et skovområde, hvor der måske har været vådt hele dagen, og selvom det måske er lige over frysepunktet, så kan det godt blive iset, siger Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen.

Det vigtigste er i det hele taget at køre efter forholdene - hvilket man i øvrigt også ifølge færdselsloven er forpligtet til.

- Det betyder også, at hvis det er glat, og der er dårlig sigtbarhed, fordi det sner, så er det ekstra langt ned i fart, siger han.

Samfund - 23. jan. 2019 - kl. 18:02 Frem med kælk og ski: Her får vi sne og ti graders frost

En bil  er endt i grøften efter et snevejr i den sydlige del af landet. Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
En bil er endt i grøften efter et snevejr i den sydlige del af landet. Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix

Svært rent menneskeligt
Skrider bilen ud i et sving, skal du reagere alt efter, hvordan bilen opfører sig.

- Skrider bilen over forhjulene, fordi du får drejet, mere end hvad vejgrebet kan bære, så skal du styre lidt mindre, sådan at dækkene atter opnår vejgreb, forklarer Søren Holten Jacobsen og tilføjer:

- Det er en svær øvelse rent menneskeligt, for hvis man skrider og er ved at køre i grøften, så drejer man væk, og hvis det ikke hjælper, så drejer man endnu mere. Men det der oftest er behov for, er, at man drejer lidt mindre, så man igen får vejgreb. Det er vanskeligt, og noget der kræver lidt øvelse.

Skrider bilen derimod med bagenden skal du dreje rattet, sådan at dækkene peger i den retning, du gerne vil.

- Hvis du kører i en venstrekurve, men den taber bagenden, sådan at bagenden skrider ud til højre, så skal du dreje rattet til højre, for at hjulene peger i den retning, du gerne vil, siger glatføreeksperten.

Typisk skrider forhjulstrukne biler mest ud på forhjulene, mens baghjulstrukne biler primært skrider ud med bagenden.

Elektronikken hjælper
- Hvad hvis man klodser bremserne?

- Det er faktisk ikke så stor en katastrofe, som det tidligere har været. Det skyldes ABS'en, der gør, at hjulene ikke blokeres, sådan at man får sat farten ned uden at skride yderligere ud. Det kan få stor betydning for konsekvenserne, hvis man alligevel ender i grøften, siger Søren Holten Jacobsen.

Med tiden er der kommet mere og mere elektronik som ABS-bremser, antispin-systemer og så videre. Systemerne hjælper bilerne med at holde sig på vejene.

- Det er sådan set blevet lettere at kontrollere bilen. Og dækkene er også blevet bedre. Men der er stadig den menneskelige faktor, og derfor er det så vigtigt, at vi kører efter forholdene, siger Søren Holten Jacobsen.

- Helt grundlæggende er det afgørende, at man kører langsomt inden svingene, for så slipper man formentligt for at komme ud i en dum situation, og det er jo det allerbedste. Det er rigtig svært at vurdere skarphed, glathed og så videre, inden man kommer til et sving, så det er vigtigt, at man sætter farten ned. Man skal køre konservativt ind i svinget, og i takt med at man kan se, at det går fint, kan man sætte farten lidt op.

Samfund - 22. jan. 2019 - kl. 16:02 Nu vælter sneen ned: Her kan falde 10-20 centimeter

Snevejr og mørke gør sigtbarheden dårlig, og så er det om at køre ekstra langsomt, lyder det fra  Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen. Foto: Per Rasmussen
Snevejr og mørke gør sigtbarheden dårlig, og så er det om at køre ekstra langsomt, lyder det fra Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på FDM Sjællandsringen. Foto: Per Rasmussen

Sådan gør du bilen vinterklar

 

Inden du begiver dig ud på de sneklædte, glatte veje, er der en basispakke af udstyr, du bør have anskaffet dig, forklarer chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Søren Holten Jacobsen.

Basisudstyret bør som minimum være:

  • Vinterdæk
  • En sneskovl
  • Isskraber
  • Mobiltelefon og oplader til bilen
  • Varmt tøj, hvis man kommer til at sidde længe og vente i en snedrive
  • Abonnement til vejhjælp
  • Sprinklervæske, der er frostsikkert
  • Sikkerhedsveste, så andre bilister kan se dig, mens du graver bilen fri af snedriven

Kører du på skiferie i enten Alperne eller i de skandinaviske fjelde skal du også have snekæder med.

- Hvis man skal sydpå, er snekæderne helt afgørende. Og man skal gerne have prøvet at sætte dem på, inden man kører hjemmefra, for står man først halvvejs oppe ad bakken mod St. Anton, hvor det fyger og er koldt, så er det sin sag at få snekæderne på. Der er det en god idé at have prøvet det på forhånd, og så i øvrigt sætte dem på, inden man kører op ad bakken eksempelvis på en parkeringsplads, hvor der er god plads til at gøre det, siger Søren Holten Jacobsen.

- Og husk i øvrigt, at der er forskel på, om det går op ad bakke eller ned ad bakke. Vi danskere er jo ikke så vant til, at det går op og ned, så derfor er der mange, der bliver snydt, når de kører til Alperne eller op til Sverige og Norge. Når man kører ned ad bakke, er det sværere at få bremset bilen. Derfor skal man køre endnu langsommere, når man kører ned ad bakke og især i forbindelse med svingene.

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere