Har udskrevet bøder for halv milliard: Turister vinder over dansk trafikselskab

Et stigende antal turister indleder et ophold i Danmark med at få en bøde i metroen, for de forstår ikke reglerne, men nu har et amerikanske ægtepar vundet en bøde-klagesag

Turisterne gik i Danmarks største bødefælde, den københavnske Metro. Men efterfølgende fikl de medhold i en klagesag. Jens Dresling/Ritzau.
Turisterne gik i Danmarks største bødefælde, den københavnske Metro. Men efterfølgende fikl de medhold i en klagesag. Jens Dresling/Ritzau.

Kører du regelmæssigt med metroen fra Københavns Lufthavn, har du formentlig set, hvordan turister og udenlandske forretningsrejsende som den første grimme oplevelse i Danmark bliver straffet med en bøde på 750 kroner.

For vel har de trukket billet, men den forkerte billet, for ikke-dansktalende har om nogen vanskeligt ved at forstå, hvor mange zoner der er til og fra lufthavnen - og ofte fatter udlændinge ikke de øvrige særlige danske billet-regler.

De kan så med en klækkelig bøde i hånden herefter forsøge at skrive en klage til Metro Service, som i de fleste tilfælde pure afviser dem.

Flere klager fra turister
Nu kan de så gå til Ankenævnet for bus, tog og metro, som skriver, at man modtager et ’stigende antal klager fra turister/ikke-dansktalende passagerer, som af den ene eller anden grund ikke har købt korrekt billet blandt andet grundet mangelfuld information på engelsk’.

I bunkerne af klager fra turister er der netop dukket en interessant sag op.

Købte fire billetter
Et ægtepar fra San Francisco ankom en sen sommeraften i fjor til Københavns Lufthavn for en enkelt hotel-overnatning nær Femøren Station, inden de tidligt næste morgen skulle retur til lufthavnen for at flyve til Island.

De købte fire billetter for i alt 96 kroner; To til metro-turen til hotellet - og to retur til lufthavnen næste morgen.

Se også: Mohammad slipper for togbøde: - Jeg forstod ikke dansk

Men om morgenen blev de mødt af en kontrollør som gav dem hver en bøde på 750 kroner, i alt 1500 kroner. Det altså til trods for, at parret havde købt de fire billetter i god tro.

Fik ikke information
Det viste sig, at ægteparret troede, at billetterne også virkede om morgenen - for da de trak billetterne, blev de ikke informeret om, at de kun var gyldige i en time og 15 minutter fra det tidspunkt, de købte dem.

Det eneste, billetautomaten skrev, var, at billetterne var gyldige fra det tidspunkt, de købte dem, men der stod ikke et ord om tidsbegrænsningen på fem kvarter – en tidsbegrænsning, parret ikke kendte fra Staterne.

Det skrev billetautomaten:

'Please note all tickets issued by this ticket vending machine are validated at the time of purchase.'

Oversat: 'Venligst bemærk, at alle billetter udstedt af denne billetautomat er gyldige fra købstidspunket.'

Der stod intet om, at gyldigheden var tidsbegrænset og kun gyldig i 1 time og 15 minutter fra købstidspunket.

Grimt nederlag
Så selv om Metro Service havde forsøgt at afvise dem, blev det til et grimt nederlag i Ankenævnet for bus, tog og metro, som slog fast, ’at tidsbegrænsningen er en så væsentlig oplysning til kunder, at den burde fremgå under selve købsforløbet’.

Se også: 14-årig med knust mobil vinder stor sejr over togkontrollør

’Ankenævnet finder således, at Metro Service ikke ved købet gav klagerne tilstrækkelig information om billetternes gyldighed, og at det derfor var undskyldeligt, at klagerne, som anført af dem, regnede med, at de ved købet modtog billetter, som var gyldige fra udstedelsen.

Derfor blev Metro Service tvunget til at droppe kravet om at ægteparret skulle bøde 1.500 kroner.

'Stærkt stigende'

I Ankenævnet for bus, tog og metros årsberetning fra 2016 står, at 'ankenævnet oplever et stærkt stigende antal sager med ikke-dansktalende passagerer, som rejser uden billet af den ene eller anden årsag. På den baggrund henstiller vi til, at det på engelsk skiltes endnu mere tydeligt på perronerne, at det koster en kontrolafgift på 750 kr. at stige på metroen uden billet, og at billetter ikke kan købes om bord.

Metro-chef: Ærgerligt at få en afgift

Modsat hvad turisterne og ankenævnet synes, så oplyser Metro Service til Ekstra Bladet, at Metro Service synes, at der i årevis har været ’relevant information på perroner og på billetautomater også på engelsk’

'Endelig har vi hen over foråret installeret nye billetprintere, og i den forbindelse har vi også opdateret informationen på billetterne, så det tydeligt fremgår på dansk og engelsk, hvilken periode billetterne er gyldige i, Så alt i alt synes vi, at vi gør rigtig meget, og vi fortsætter selvfølgelig med at optimere, hvor vi kan,' skriver Metro Service kommunikationschef Jette Clausen, som ikke vil deltage i et interview.

I strid med ankenævnets udsagn om et stigende antal klager fra turister og ikke-dansktalende passagerer, skriver Jette Clausen:

’Det er vores indtryk, at der til trods for flere og flere passagerer, er en nedadgående trend for henvendelser til Klagenævnet både på dansk og engelsk- uanset type af klage’.

Selv om hun ved, at andre turister har fået bøder på grund af de manglende informationer om billetters gyldighed, så afviser hun, at deres bøder skal refunderes.

’Afgifterne er udstedt på et korrekt og til enhver tid gældende grundlag. Hver gang der kommer en afgørelse fra Ankenævnet, følges afgørelsen selvfølgelig ved fremtidige henvendelser, ligesom vi som nævnt forbedrer information osv. så vidt det er muligt. Derfor påtænker vi heller ikke at tage kontakt til passagerer, der har henvendt sig med en klage på engelsk,’ skriver hun.

Hun svarer ikke på, hvor mange afgifter er der udstedt hvert år de seneste 10 år, men i 2014 indrømmede Metro Service, at der på to år er der skrevet 140.000 bøder på 750 kr.

Har der været udskrevet samme antal bøder hvert år i 10 år, har Metro Service indkasseret langt over en halv milliard kroner på 1,4 millioner bøder.

'Vi synes også, det er ærgerligt at få en afgift. Det gælder dog for alle, at man må sætte sig ind i de regler, der nu en gang gælder for det land, man besøger eller bor i uanset om man kører bil eller benytter offentlig transport osv.'

Metro Service hævder, at man ikke ved, hvor mange passagerer med adresse i udlandet, som har fået bøder.

Læs hele Se også: ankenaevn_metro_US.pdf

93 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere