Kvinde klipper hul i rejsekort: Ikke min skyld det ikke virker

Brok-amok: Dansk kvinde klippede hul i et rejsekort: Ikke min skyld, det ikke virker

Så har en landsdommer og et panel af forbruger-og branche-repræsentanter afsagt dom i spektakulær sag om et gennemhullet defekt rejsekort.

Det var en kvinde bosat på Sjælland, som i 2013 af ukendte årsager fandt anledning til at perforere kortet med en hullemaskine, fremgår det af en sag fra Ankenævnet for bus, tog og metro.

Se også: Charterturister raser: Der var ikke nok danskere på hotellet

Hullet ramte meget tæt på de tynde antenne-tråde, som løber inde i kortet. Men først i marts 2017 stoppede det endegyldigt med at virke.

Samfund - 11. feb. 2018 - kl. 17:06 En million rejsekort tvangslukkes: Koster pludselig penge at få et nyt

Derfor kontaktede hun Rejsekort Kundecenter med krav om at få et nyt kort uden beregning. Det er nemlig muligt at få, hvis man uden skyld i, at kortet bliver defekt.

Ellers koster et nyt kort en halvtredser.

Kundecentret, som modtog det gennemhullede kort, skrev:

’Vi kan se, at der er lavet hul i rejsekortet, hvilket kan være skyld i at rejsekortet ikke virker længere. Vi kan derfor ikke udstede et erstatningskort til dig uden kortgebyr.’

Det ville kvinden ikke finde sig i.

- Stiller mig uforstående
Hun mente, at det faktum, at der var gået længe, før kortet stoppede med at virke, var bevis for, at hun var uden skyld. Derfor krævede hun et nyt kort gebyrfrit. Men hun blev fortsat afvist.

'Jeg stiller mig stadig uforstående over for, at et hul, der er lavet i 2013, kan påvirke kredsløbet 4 år efter.'

Rejskort-kundecentret svarede:

’Når man ser på, hvor på kortet kunden har klippet hul, er det netop dér, hvor trådene løber. På den baggrund fastholder vi, at hullet er årsag til, at kortet ikke længere fungerer'.

Så hun indbragte sagen for ankenævnet, hvor man undersøgte sagen grundigt, inden dommeren og det øvrige nævn slog fast, at hun selv skulle betale for et nyt rejsekort.

'Ankenævnet bemærker, at rejsekortet må sidestilles med et betalingskort, som man efter ankenævnets opfattelse almindeligvis ikke ville lave et fysisk indgreb i, med mindre formålet var at destruere kortet. Ankenævnet vurderer derfor, at det ikke kan anses for forsvarlig håndtering af rejsekortet at klippe hul i det, således som klageren har gjort.'

110 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere