Sannes løbeblog: Hvor bliver energien af?

Jeg synes, jeg mangler energi til mine stadigt længere løbeture, så jeg har søgt råd hos en ernæringsekspert

Uanset om det er træning i fitnesscentret eller løbeturene i naturen, er det et godt tip lige at give kroppen lidt at arbejde på. (Foto: Kristian Linnemann)
Uanset om det er træning i fitnesscentret eller løbeturene i naturen, er det et godt tip lige at give kroppen lidt at arbejde på. (Foto: Kristian Linnemann)

Solen og foråret er kommet, og aftenerne bliver stadigt lysere. Jeg burde have fornyet energi til løbeturene, der nu skal kigge omkring otte kilometer. Men jeg synes, at det - især om eftermiddagen og aftenen - kan knibe gevaldigt med energien på turene.

Jeg er derfor begyndt at kigge lidt på, hvad jeg spiser. Min morgenmad, som er havregryn, og min frokost, som oftest er salat eller rugbrød, burde jo være sundt og godt. Men indrømmet, der ryger jævnligt et stykke kage eller lidt andet sødt ned i løbet af etermiddagen.

Jeg har før haft stor glæde af at få hjælp til mine kostvaner fra diætist Louise Nielsen fra Full Balance. Hun har stor erfaring både med kost og motion - og med kost i forbindelse med træning.

Så jeg bad om hendes råd om, der er noget, der er godt at spise lige før eller efter træning eller den lange løbetur? Hun gav heldigvis et konkret råd, som alle løbere og andre motionister kan få glæde af.

- Hvis du skal ud og løbe langt eller lignende, er det en god ide at spise nogle hurtige kulhydrater lige inden du tager afsted. Det må ikke være en halv time før, da blodsukkeret derfor vil nå at falde inden du tager afsted. Spis eventuelt en banan eller nogle rosiner (afhængigt af hvor langt du skal løbe) 5-10 min. inden du løber - så vil dit blodsukker være højt, når du påbegynder turen og give dig de optimale betingelser.

Det lyder både godt og nemt lige at tanke op, før man skal ud at løbe, så lige nu sidder jeg og tygger i en banan. Jeg er nemlig på vej ud på weekendens lange tur. Vil du med?

Følg min træning og læs med, når jeg deler flere gode trænings- og kostråd fra fysioteraputer, ernæringseksperter og andre med forstand på træning og løb her på bloggen frem til Broløbet. Og træn gerne med - så ses vi den 12. juni.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen