Mere lyst til luksuschokolade

Forbrugerne har fået smag for kvalitetschokolade, og producenterne forventer ikke at blive ramt af finanskrisen, skriver Landbrugsraadet

Lysten til fyldt chokolade vokser ekstra meget, når de kriseramte finanser ikke længere rækker så langt. (Foto: colourbox)
Lysten til fyldt chokolade vokser ekstra meget, når de kriseramte finanser ikke længere rækker så langt. (Foto: colourbox)

I supermarkederne kan man snart ikke sparke sig frem for chokolade med 70 og 80 pct. kakaoindhold. DSB er begyndt at servere Valrhona til kaffen, og om et par uger åbner Toms deres første chocolaterie A XOCO på Frederiksberg.

Konfekturegiganten følger dermed i fodsporerne på mindre chokoladeproducenter som Summerbird, Peter Beier, Kjaerstrup og andre selvstændige chocolateries.

- Vi kan se, at high end kvalitetschokolade er et marked i vækst, og det vil vi gerne være en del af. Vores sortiment vil adskille sig fra de øvrige udbyderes, så forbrugerne får mere at vælge imellem, siger adm. direktør Jesper Møller til foodculture.dk fra Toms og sammenligner det med udviklingen indenfor ølbrygning.

- Carlsberg var heller ikke først i den nye bølge af mikrobryggerier, men da de gik ind i markedet med Jacobsen, kom de med et anderledes tilbud.

Anthon Berg skal støves af
A XOCO skal under Anthon Berg-mærket, der ejes af Toms, sælge fyldte chokolader og pladechokolader produceret af udvalgte kakaobønner.

- Forbrugerne i Danmark opfatter Anthon Berg som lidt støvet, og det vil vi gerne ændre på, da Anthon Berg er vores stærkeste brand på eksportmarkederne. Vi tror på, at folk i fremtiden vil købe færre søde sager af hensyn til deres vægt, men bedre kvalitet, siger Jesper Møller til foodculture.dk. Koncernen har også lanceret nye luksusudgaver af deres velkendte marcipanbrød og marcipantærter, og det er de ikke ene om.

Carletti, der er kendt for blandt andet P-tærter og skumbananer, har lanceret nye udgaver af deres chokoladefrø med 70 pct. kakao og kirsebærsaft fra Stevns. De har også ændret opskriften på P-tærter, så de igen indeholder fransk nougat, og virksomheden har lanceret nye økologiske og Fair Trade-certificerede pålægs- og pladechokolader. Carlettis administrerende direktør, Niels Petersen, siger:

- De seneste tre-fire år har folk villet have chokolade med højt kakaoindhold, og de vil vide, hvor varerne kommer fra. Forbruget er gået i retning af nydelse, og folk vil gerne betale for kvalitet.

Carlettis direktør siger, at chokolade- og konfekturebranchen tidligere har vist sig at være ret konjunktur-ufølsom.

- Når folk ikke har råd til at tage på ferie eller købe nyt B&O-anlæg, så vil de netop gerne have et stykke godt chokolade, forklarer Niels Petersen.

Flere Peter Beier-bikse
Det er ikke kun de store chokoladeproducenter, der har en stærk tro på fremtiden på trods af den megen snak om finanskrise og stagnation. Chokolademanden Peter Beier åbner snart tre nye butikker.

- Vi kan mærke, at flere og flere foretrækker lidt, men godt. Vi har et ekstraordinært mersalg, når der går penge ind på kontoen, og det viser for mig, at vores kunder ikke er specielt rige. De er kvalitetsorienterede, og når vi kigger på udviklingen i Sverige, hvor der er kommet endnu flere chokoladebutikker til, så tror jeg også på fortsat vækst herhjemme, siger Peter Beier til foodculture.dk.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere