Ti overraskende madvarer der forebygger stress

Nu kan du godt begynde at spise chokolade med god samvittighed

Chokolade er en af de madvarer, der er gode i kampen mod stress (Foto: Arkivfoto)
Chokolade er en af de madvarer, der er gode i kampen mod stress (Foto: Arkivfoto)

Stress kan få dig til at hungre efter fastfood og øge dit niveau af fedt-fremmende hormoner, som får dig til at tage på. Det skriver ernæringsekspert Charlotte Watts i et indlæg for Healthista, en hjemmeside om sundhed og livsstil.

Derfor foreslår hun, at du dropper besøget på grillen og i stedet spiser en af disse ti madvarer for at forebygge stress og samtidig holde dig sund. Det er videnskabeligt bevist, at madvarerne virker, lyder det fra eksperten.

1. Lakrids
Stress er udmattende, men det kan lakrids hjælpe på. Charlotte Watts forklarer, at dine binyrer hjælper dig med at komme igennem stressede ting i hverdagen ved at pumpe hjælpe-hormoner ud i kroppen, men at deres evner er begrænsede. Derfor bliver du udmattet, når dine binyrer er udmattede, men lakrids kan hjælpe på dette. Prøv at drikke lakridste om morgenen eller formiddagen, hvis du er udmattet. Hvis du rigtigt skal hygge dig, må du også gerne spise rigtig lakrids - men det skal være af god kvalitet, skriver Charlotte Watts.

2. Bær
Bær som hindbær, jordbær, brombær og blåbær er lige noget for dig, der er stresset og har lyst til noget sødt, skriver Charlotte Watts. Bærene indeholder nemlig antioxidanter, der hjælper med at forebygge den tidlige aldring, der finder sted ved stress. Stress skader også din fordøjelse, og her skulle bærrenes vitaminer og antioxidanter også være en stor hjælp til at få ro på maven.

3. Kamille
Kamille er godt til at berolige et stresset nervesystem, skriver Charlotte Watts. Derudover er mennesker med stress i øget risiko for at blive syge, og også her kan kamillen hjælpe. Kamille hjælper med at bekæmpe infektioner, og at drikke en kop kamillete efter måltiderne hjælper desuden på fordøjelsesproblemer som mavekramper og forstoppelse, hvilket er normale symptomer på stress.

4. Nødder
Når du er stresset, bruger din krop og hjerne visse vitaminer hurtigere. Nødder er gode kilder til disse vitaminer, skriver Charlotte Watts. Det er for eksempel B-vitaminer, zinc og magnesium, der hurtigt bliver brugt op, når stressen rammer. Nødder reducerer desuden trangen til sukker og regulerer appetitten og stofskiftet. Spis for eksempel mandler eller valnødder om eftermiddagen som snack for at holde stress-relaterede, usunde 'cravings' væk.

5. Mørk chokolade
Der er ingen grund til at føle skyld over at spise chokolade længere. Stress øger lysten til søde og salte ting og når det sker, hjælper det at spise mørk chokolade, skriver Charlotte Watts. Undersøgelser viser, at 40 gram chokolade hver dag hjælper med at håndtere stress. Chokolade vækker følelsen af velvære og eufori, hvilket virker afdæmpende på stress. Dog skal chokoladen mindst bestå af 70 procent kakao for at have en effekt.

6. Olivenolie
Stress er farligt for dit hjerte, og derfor er olivenolie rigtig godt mod stress, da det beskytter hjertet mod hjerte-kar-sygdomme. Derudover har det ifølge Charlotte Watts vist sig, at olivenolie virker anti-inflammatorisk ligesom ibuprofen - bare uden bivirkningerne! Vælg koldpresset ekstra jomfru olivenolie og brug det i salater, som dyppelse til brød og lignende, men undgå at varme det op ved madlavning, da det kan ødelægge de gode fedtstoffer i olien.

7. Hvidløg

Stress påvirker dit immunforsvar, og her kan hvidløg i maden hjælpe dig på vej, så du ikke bliver syg. Hvidløg indeholder nemlig antibakterielle og virushæmmende egenskaber, som hjælper med at styrke et svækket immumforsvar som følge af stress. Det hjælper også med at reducere betændelse i ledene. To fed hvidløg i din mad er nok til, at det har en gavnlig effekt.

8. Fed fisk
Fed fisk indeholder som bekendt omega 3 fedtsyrer, og de er gode for både din søvn og dit humør. Den hjælper pgs med at reducere stressrelaterede inflammationer i dine celler, skriver Charlotte Watts. Fisken indeholder også B-vitaminer, zinc og magnesium, som du har et særligt behov for, når du er stresset. Den bedste fede fisk til den stressede krop er makrel, ansjoser, laks, sardiner og ørred, som du gerne skal spise mindst to gange om ugen.

9. Kål
Kål hjælper din lever med at afgifte stresshormoner og er derudover fyldt med gode næringsstoffer. Charlotte Watts anbefaler dog, at du spiser kålen tilberedt, for eksempel dampet eller sauteret, da hun mener, at råt kål kan forstyrre din skjoldbruskkirtel når du er stresset. Alle kålens sunde 'fætre' og 'kusiner' er desuden også gode mod stress, herunder broccoli, blomkål, rosenkål, grønkål og peberrod.

10. Selleri
Når du er stresset, får du sikkert ikke al den søvn, du har behov for. Mange stressede mennesker har svært ved at falde i søvn, vågner for tidligt om morgenen eller vågner flere gange i løbet af natten. Selleri indeholder stoffer, der har positive effekter på dit humør og din søvn. Derfor er det en god idé at spise et par selleristænger med lidt dip inden du skal sove - det holder dit blodsukker stabilt natten over og er med til at forhindre, at du vågner, skriver Charlotte Watts.

8 kommentarer
Vis kommentarer