Merrild fupper groft: Sælger gamle bønner i nye poser

EKSTRA’s maddetektiv kan i dag afsløre, at kaffegiganten Merrilds mega-satsning, nemlig ’friskhøstede’ kaffe-bønner, er et gigantisk fupnummer.

’Friskhøstet’ er kaffen helt bestemt. Men det var altså for 20 måneder siden! Ekstra Bladets maddetektiv fejrede Merrilds rekordlange høstfest med at hjælpe producenten med at sætte mærkater hen over teksten på poserne, så vildledning af kunderne blev til vejledning. PR-foto. Video / redigering: Camilia Soltani

Det er groft fup, når Merrild påstår, at friskhøstet kaffe er friskhøstet.

Bønnerne er nemlig ikke friskhøstede, men tværtimod høstede for op til 20 måneder siden, når kunderne brygger kaffe på dem.

Myndighed forbød påstanden

Markedsføringen fortsætter selv om Fødevarestyrelsen allerede sidste sommer skred ind og afgjorde, at påstanden ’friskhøstet’ var vildledende, viser Ekstra Bladets aktindsigt i sagen.

Merrild klagede over afgørelsen, men i sensommeren stadfæstede styrelsens fageksperter, at Merrild snød forbrugerne.

Alligevel har Merrild lige siden fortsat med at snyde forbrugerne.

Merrild påstår deres kaffebønner er friskhøstede, men i virkeligheden kan de være høstede for op til 20 måneder siden.
Merrild påstår deres kaffebønner er friskhøstede, men i virkeligheden kan de være høstede for op til 20 måneder siden.
 

Fup-kaffen har nu stået på butikshylderne siden marts 2014 – blandt andet i Dansk Supermarkeds butikker Føtex og Bilka, men ikke i Coop, der omfatter Brugsen, Kvickly og Fakta.

Det skyldes blandt andet, at vi finder udsagnet ’frishøstet’ vildledende, siger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.

Føtex: Okay

Dansk Supermarked, der bl.a. ejer FØTEX, skriver derimod til EKSTRA, at de står inde for produktet.

Det altså selv om myndighederne finder det vildledende.

Når Merrild lovligt har kunnet fortsætte med sit fupnummer, skyldes det en fejl i Fødevarestyrelsen.

– Der skete en beklagelig it-fejl, som betød, at vi ikke fik sendt Merrild brevet, hvori der stod, at vi fastholdt at det var vildledende at betegne kaffen friskhøstet, indrømmer Henning Knudsen, chef i Fødevarestyrelsen.

Sendte omsider brev

Kun fordi Ekstra Bladet for nylig spurgte Fødevarestyrelsen, hvorfor der i mange måneder intet var sket i sagen, fandt styrelsen brevet frem og sendte Merrild besked om, at styrelsen fastholder, at betegnelsen friskhøstet er snyd.

Alligevel er produktet stadig i handlen.

Og Merrild har  derfor i månedsvis holdt ’høstfest’ for at markedsføre bønnerne med ordene: ’Hos Merrild fejrer vi i disse dage, at høsten er i hus. Det betyder, at den nye høst af Merrild ’Friskhøstet hele bønner’ snart lander i butikkerne, lyder påstanden eksempelvis.

'Pinligt'

Klaus Melvin fra forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere finder det ’pinligt’ og ’uprofessionelt’, at Fødevarestyrelsen ved en fejl undlod at sende brevet.

– Sager som denne tager konsekvent alt for lang tid, og det udnytter producenterne. Det betyder, at forbrugerne bliver snydt urimeligt længe, siger han.

Maddetektiv i aktion

Selv om både Fødevarestyrelsen, forbrugerorganisationer og eksperter vurderer, at Merrild fupper forbrugerne med sin ’friskhøstede’ kaffe, fordi det er høstet for op til 20 måneder siden, så nægter Merrild, at der er tale om fup. Flere af Dansk Supermarkeds butikker forhandler kaffen.

Ekstra Bladet maddetektiv tog en tur i en af de pågældende butikker, nemlig Føtex, og påklistrede kaffe-poserne et mærkat, der tilføjer, at vel er det friskhøstet, men det var for 20 måneder siden. Den lille happening tiltrak opmærksomhed fra kunder, som roste initiativet, fordi de også fandt, at foruden klistermærkerne ville Merrilds kaffeposer være fyldt med fup.

Kunderne: Det er fup!

Hvad synes du om, at Merrild kalder op til 20 måneder gammel kaffe for ’nyhøstet’?

Poul Erik Olesen, pensionist, Brøndby Strand:
– At sælge det som friskhøstet er bondefangeri. Så det er fint, at Ekstra Bladet med denne happening tilføjer produkterne et klistermærke med sandheden.

 

Lissy Andreasen, pensionist, Valby:
– Ved du hvad. Jeg er 80 år gammel. Lige så lang tid, jeg kan huske tilbage, har man snydt forbrugerne ved at at påstå noget, der ikke passer. Vi husmødre tager alting med et gran salt.

 

Ruth Knudsbøl, pensionist, København:
– Det er ikke særligt frisk. Jeg synes ikke om, at man påstår det. Jeg synes, det er gammel kaffe. Så det er for dårligt, når Merrild påstår det. Det er falsk reklame. Det er godt, I laver denne lille aktion.

 

29 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere