MobilePay-nedbrud koster børnehjemsbørn julegaver

Betalingstjenesten erkender, at it-koks koster børnehjemsbørn julegaver, men nægter at kompensere

Initiativtagerne bag Operation Julegaveregn har med hjælp fra Hr. Skæg siden 2006 har indsamlet penge til fordel for flere julegaver til 1.500-2.000 børn på danske børnehjem og døgninstitutioner. Hvert barn får for cirka 400 kr. i gave, men et it-nedbrud kan få konsekvenser. Foto: PR.
Initiativtagerne bag Operation Julegaveregn har med hjælp fra Hr. Skæg siden 2006 har indsamlet penge til fordel for flere julegaver til 1.500-2.000 børn på danske børnehjem og døgninstitutioner. Hvert barn får for cirka 400 kr. i gave, men et it-nedbrud kan få konsekvenser. Foto: PR.

Panik.

Netop som donationerne forleden begyndte at vælte ind til Operation Julegaveregn, der finansierer julegaver til børn anbragt på bl.a. børnehjem, blev betalingstjenesten MobilePay ramt af et omfattende it-nedbrud.

- Det skete på det værst tænkelige tidspunkt. Iværksætteren Martin Thorborg havde netop på Facebook delt et opslag om indsamlingen. Det skabte en viral dominoeffekt, hvor mange forsøgte at donere, men forgæves, sukker Rasmus G. Kristensen, frivillig i Operation Julegaveregn.

Han var i forvejen utilfreds med, at MobilePay havde tvunget organisationen fra en gratis-løsning og over på en erhvervsløsning, som koster op til 75 øre for hver donation.

- Det udfordrede vores princip om, at alle indsamlede penge går ubeskåret til børnene. Så heldigvis tilbød vores hovedsponsor Gavefabrikken A/S at kompensere udgiften til MobilePay - som trods vores velgørende formål havde afvist os, da vi spurgte, om vi ikke kunne slippe for gebyrerne, siger Rasmus G. Kristensen.

MobilePay har også afvist at yde nogen form for kompensation for det tab, som Operation Julegaveregn forleden led.

Baseret på erfaringer fra tidligere års indsamlinger, frygter Rasmus G. Kristensen, at tabet andrager 50.000-100.000 kr., men beløbet er af gode grunde ukendt.

- Under nedbruddet forsøgte vi at ringe til MobilePay, men de tog ikke telefonen. I stedet skrev vi til dem Facebook, hvor der efter en time kom et dumsmart svar med forsikringer om, at nogle bomstærke teknikere søreme arbejdede på sagen, forklarer Rasmus G. Kristensen.

- MobilePay skrev også til os på Facebook, at nedbruddet gjorde ligeså ondt på dem, men undskyld mig, siger han og fortsætter:

- Jeg tillader mig at tvivle på, at MobilePays medarbejdere var ligeså kede af det som det børnehjemsbarn, der må nøjes med af få en brugt kuffertrem i julegave af sine alkoholiserede forældre - mens andre børn får gaver for flere tusinde kroner. Det lyder karikeret, men sådan er virkeligheden faktisk, siger Rasmus G. Kristensen.

Han understreger, at Operation Julegaveregn er godkendt af Indsamlingsnævnet.

Peter Kjærgaard. Foto: PR
Peter Kjærgaard. Foto: PR
 

MobilePay-chef: Vi fritager NGO’ere for afgifter

- Peter Kjærgaard, presseansvarlig i MobilePay, hvorfor skal en velgørende organisation betale 75 øre pr. donation?

- 75 øre er den maksimale transaktionspris. Prisen bliver lavere, hvis der er mange transaktioner, men selv 75 øre er den laveste på markedet.

- Men hvorfor skal de betale gebyrer til jer?

- Grundlæggende er vi jo en forretning, der også har behov for indtægter. Men faktisk fritager vi alle NGO’ere (Herunder velgørende organisationer, red.) fra transaktionsafgifter, hvis de findes på Skats officielle liste over godkendte foreninger. Dermed yder vi et bidrag. Organisationer som den pågældende, der blot er godkendt af Indsamlingsnævnet, kan vi ikke fritage, da f.eks. også indsamlinger til politiske formål og mange andre ting står på Indsamlingsnævnets liste.

- Men derfor kunne I da sagtens fritage Operation Julegaveregn fra afgifterne?

- Vi ønsker ikke at være smagsdommere og i hvert tilfælde tage stilling til hvem der kan fritages. Derfor har vi valgt det objektive kriterium, at det er Skats liste, vi tager udgangspunkt i.

- Men hvorfor kompenserer I ikke Operation Julegaveregn, nu når det er ubestridt, at de har tabt penge?

- Ifølge vore betingelser dækker vi ikke tab, som også kan være umulige at anslå. Vi har 120.000 erhvervsdrivende, herunder f.eks. pølseboder, tøjbutikker og meget andet som kunder, og det ville være administrativt umuligt at håndtere.

- Men I kunne da kompensere en organisation, der støtter børnehjemsbørn med gaver?

- Der er mange indsamlinger i Danmark, og vi ønsker af princip ikke at være smagsdommere over, hvilket formål der er vigtigere end andre.

- Organisationen er stødt over, at I oplyste at være lige så kede af nedbruddet som de børn, der må undvære julegaver?

- Vi skrev, at vi var ligeså kede af det, som de frivillige voksne, der indsamler penge til børnene. Alligevel kan det godt være, at formuleringen skulle have været lidt anderledes. Vi ønsker ikke at være arrogante eller ufølsomme over for vore kunder. Vi var selv voldsomt frustrerede over nedbruddet og kæmpede hårdt, fordi vi vidste, at mange kunne være ramt. Der var bestemt ikke for at fornærme nogen.

80 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere