Nu forsvarer Yousee sit kamuflerede salgsbrev

Tv-giganten Yousee ser intet problem i at udsende salgsbreve kamufleret som servicebreve fra boligforeninger

I brevet – som bærer foreningens navn i brevhovedet – og som er underskrevet med ’venlig hilsen’ foreningens navn – beskriver den reelle afsender, Yousee, sig selv ’i tredjeperson’. Folk kan få et 'gtatis servicetjek' hvor det relle formål er at sælge mere.
I brevet – som bærer foreningens navn i brevhovedet – og som er underskrevet med ’venlig hilsen’ foreningens navn – beskriver den reelle afsender, Yousee, sig selv ’i tredjeperson’. Folk kan få et 'gtatis servicetjek' hvor det relle formål er at sælge mere.

Forleden beskrev Ekstra Bladet, hvordan Yousee har taget en ny metode i brug for at få endnu flere penge ud af kunderne - uden at kunderne opdager, at det faktisk er Yousee, som er hovedansvarlig for markedsførings-initiativet.

Se også: Advarer mod Yousees kamuflerede salgsbrev: - Det er problematisk

Titusindvis af danskere i ejerforeninger, andelsforeninger og boligforeninger modtager i disse uger et brev, som hævdes at være afsendt fra den forening, de som ejere, andelshavere eller lejere er tilknyttet.

Kamufleret salgsbrev
Men i virkeligheden er der tale om et salgsbrev fra Yousee, som vil forsøge at sælge større tv-pakker, internetforbindelser og mobiltelefon-abonemmenter.

Se også: Yousee gav kunderne en gave: Så meget hader de den

- For formålet med brevet er tydeligvis at få paraderne ned hos forbrugerne, der kan tro, at det såkaldte servicebrev er ét, som forenings-bestyrelsen har taget initiativ til – til gavn for forbrugerne, vurderer Forbrugerrådet Tænk.

Yousee turde ikke stille op til et interview, men så kom artiklen ud - og nu vil Yousee's vicedirektør Eva Birgitte Bisgaard gerne tale.

- Eva Birgitte Bisgaard, hvorfor underskriver I jer med et andet navn end Yousees?

- Der er faktisk et Yousee-logo i brevhovedet. Grunden til, at vi udsender servicebrevet i samarbejde med foreningerne er, at vi respekterer, at kunderne af foreningerne opfattes som boligforeningens 'medlemmer' - snarere end Yousees 'kunder'.

- Så brevet skal opfattes som værende fra foreningen – og ikke Yousee?

- De fleste ved godt, at foreningen ikke udbyder tv og telefoni, men at Yousee gør, så derfor er det logisk nok, at foreningen står som afsender af brevet i samarbejde med Yousee.

- Forbrugerrådet Tænk vurderer, at formålet med brevet er at få paraderne ned hos forbrugerne, hvilket er ufint. En kommentar?

- Brevet er udsendt på denne måde for at respektere foreningerne, som foretrækker, at der kommunikeres til ’deres medlemmer’ snarere end til ’Yousees kunder’.

- Men mangler I ikke dermed respekt for slutbrugerne, som bliver vildledt, når I udsender et brev på vegne af andre?

- Brevet bliver sendt med Yousee’s logo, så jeg mener ikke, folk bliver vildledt.

- Hvorfor omtaler I jer selv i tredjeperson ?

- Fordi foreningerne opfatter de tilsluttede medlemmer som ’deres medlemmer’ – og ikke som 'Yousees kunder'. Det er efter ønske fra foreningerne.

- Så du vil bilde mig ind, at foreningerne har henvendt sig og bedt jer om at udsende breve på vegne af foreningerne?

- Foreningerne foretrækker, at vi gør det på denne måde.

- I får det jo til at se ud som om at brevet er et, som foreningerne har taget initiativ til at sende ud, hvilket er løgn. Hvordan har I det med det?

- Jeg oplever det ikke som en løgn. Vi sender et brev ud til foreningens medlemmer i samarbejde med foreningerne.

- Men I udgiver jer som nogle andre end I er?

- Det er ikke at udgive sig for at være nogle andre, når der er et logo på brevet og når der står, at brevet er udsendt i samarbejde med Yousee.

- Men der står jo med venlig hilsen ’en boligforening’ – og dermed udgiver I jer vel afsenderen for at være nogle andre end I er?

- Sådan oplever jeg det ikke. Brevet er en måde ikke at bevæge sig ind på foreningernes domæne. Det er en god service over for foreningerne og deres medlemmer.

- Men er det ikke uærligt, når I underskriver her med at være en boligforening, når I er et teleselskab?

- Det er underskrevet fra foreningen i samarbejde med Yousee.

- I får ikke engang skriftlig accept fra foreningerne til at kontakte jeres kunder på vegne af foreningen. Hvorfor ikke?

- Det bliver der lavet om på.

- Men hvorfor udgiver I jer for at være nogle andre end jer selv?.

- Vi gør i brevet opmærksom på, at det også kommer fra Yousee. Der står også Yousee øverst på brevet.

- Hvorfor er der ikke noget Yousee-logo på kuverten?

- Mange af vores kuverter er uden logo. Vi har ikke forsøgt at skjule noget.

Se også: Kunder raser over Yousee-nedbrud

Se også: Mistænkt for Yousee-angrebet nægter sig skyldig

Se også: Yousee-direktør vågner hver dag med ondt i maven: - Det var traumatisk

 

1 af 2 
2 af 2 I brevet – som bærer foreningens navn i brevhovedet – og som er underskrevet med ’venlig hilsen’ foreningens navn – beskriver den reelle afsender, Yousee, sig selv ’i tredjeperson’. Folk kan få et 'gtatis servicetjek' hvor det relle formål er at sælge mere.
62 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere