Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Så er den gal igen: Jan gør grimt fund i 3-stjernet spegepølse

Så er er igen fundet et fremmedlegeme i 3-stjernet spegepølse

Det kan være, at spegepølse-producenten 3-Stjernet A/S bør begynde at deklarere sine produkter med, at de 'kan indeholde spor af blåt plast'.

For det er præcis, hvad de populære pålægsprodukter kan indeholde.

Flere gange inden for de seneste år har dagspressen beskrevet, hvordan forbrugere finder hakkede plastik-fremmedlegemer i pålægget.

- Jeg synes det er alt for dårligt, at vi fandt plastic-stof i maden, sagde eksempelvis denne forbruger til Ekstra Bladets nationen!

Og så sent som fredag morgen opdagede en anden forbruger, Jan D. fra Aarhus-området, et stykke blåt plast i '3-Stjernet Kartoffelspegepølse'

- Jeg ringede ned til mit lokale supermarked, hvor en ansvarsfuld købmand omgående fjernede produkterne fra køledisken, men de virkede ret ligeglade, da jeg ringede til 3-Stjernet A/S, siger Jan D., som ønsker at være anonym.

Kartoffelspegepølse med plast. Privatfoto
Kartoffelspegepølse med plast. Privatfoto

Han fortæller, at 3-Stjernet A/S bad ham gå på posthuset for at sende produktet.

- Men så ville de jo først have produktet om flere dage, og i mellemtiden kan mange andre danskere nå at spise spegepølse med plast. Det er ikke forsvarligt. Jeg synes ikke, folk skal udsættes for den slags, siger han.

I stedet indleverede han produktet hos Fødevarestyrelsen, som nu er gået ind i sagen.

Den kartoffelspegepølse, som Jan fra Aarhus købte, er 'Bedst før' den 23. januar 2018.

3-Stjernet: Det kan ske

- Marianne Fuglsang, kvalitetschef i 3-Stjernet, bør I ikke begynde at deklarere jeres produkter med, at de 'kan indeholde spor af blåt plast'.

- Nej, vores kvalitetsarbejde og vores forbedringsproces skal medføre, at det ikke er nødvendigt.

- Hvad er der sket?

- Der er tale om et stykke lyseblåt, kraftigt plast, som formentlig stammer fra posen med en indgrediens, som indgår i produktet.

- Har I tænkt jer at trække produktet tilbage fra handlen?

- Nej, det er tale om meget meget få fejlbehæftede produkter. De udgør ikke en sundhedsmæssig risiko.

- Men hvis ikke produktet lever op til jeres kvalitets-standarder, hvorfor trækker I det så ikke tilbage for skærme forbrugerne mod ubehagelige oplevelser?

- Det drejer sig formentlig kun om denne pakning. Hvis der var fundet en maskin-del, havde sagen været en anden. Der kan desværre ske små fejl, når man producerer 50 millioner enheder om året.

- Hvorfor bliver folk med med at finde blåt plast i jeres produkter?

- Hele fødevare-branchen er gået over til at benytte blåt plast. Alle råvare-emballager, handsker, forklæder - alt er skiftet fra klart plast til blåt plast for at forbrugerne kan se sådanne fremmedlegemer, når noget en sjælden gang går galt, for vi har meget grundige kvalitetsprocedurer.

- Hvor mange hundrede henvendelser har I fået fra forbrugere, der har fundet blåt plast i pølseprodukterne?

- Det kan ikke tælles i hundreder. Det er meget få. Vi har fået sådanne henvendelser.

- Vil pressen kunne fortsætte med at skrive om blåt plast i 3-Stjernet pølse?

- Vi gør dagligt alt, hvad der står i vores magt for at undgå det. Det har højeste prioritet, men der er tale om en manuel fremstillingsproces med mennesker involveret. Derfor kan fejl ske.

- Du har oplyst til Ekstra Bladet, at det er meget værdifuldt for jer at få indleveret sådanne produkter med fremmelegemer, som det, forbrugeren Jan fandt i morges. Det for at I kan efterforske, hvordan fejlen kunne opstå. Hvis det er så vigtigt, hvorfor bad I så Jan rende på posthuset i stedet for at sende en kurér efter produktet?

- Vi taget det meget alvorligt, når forbrugere finder fejl. Vi evaluerer på forløbet i denne sag.

3-Stjernet: Det kan ske

- Marianne Fuglsang, kvalitetschef i 3-Stjernet, bør I ikke begynde at deklarere jeres produkter med, at de 'kan indeholde spor af blåt plast'.

- Nej, vores kvalitetsarbejde og vores forbedringsproces skal medføre, at det ikke er nødvendigt.

- Hvad er der sket?

- Der er tale om et stykke lyseblåt, kraftigt plast, som formentlig stammer fra posen med en indgrediens, som indgår i produktet.

- Har I tænkt jer at trække produktet tilbage fra handlen?

- Nej, det er tale om meget meget få fejlbehæftede produkter. De udgør ikke en sundhedsmæssig risiko.

- Men hvis ikke produktet lever op til jeres kvalitets-standarder, hvorfor trækker I det så ikke tilbage for skærme forbrugerne mod ubehagelige oplevelser?

- Det drejer sig formentlig kun om denne pakning. Hvis der var fundet en maskin-del, havde sagen været en anden. Der kan desværre ske små fejl, når man producerer 50 millioner enheder om året.

- Hvorfor bliver folk med med at finde blåt plast i jeres produkter?

- Hele fødevare-branchen er gået over til at benytte blåt plast. Alle råvare-emballager, handsker, forklæder - alt er skiftet fra klart plast til blåt plast for at forbrugerne kan se sådanne fremmedlegemer, når noget en sjælden gang går galt, for vi har meget grundige kvalitetsprocedurer.

- Hvor mange hundrede henvendelser har I fået fra forbrugere, der har fundet blåt plast i pølseprodukterne?

- Det kan ikke tælles i hundreder. Det er meget få. Vi har fået sådanne henvendelser.

- Vil pressen kunne fortsætte med at skrive om blåt plast i 3-Stjernet pølse?

- Vi gør dagligt alt, hvad der står i vores magt for at undgå det. Det har højeste prioritet, men der er tale om en manuel fremstillingsproces med mennesker involveret. Derfor kan fejl ske.

- Du har oplyst til Ekstra Bladet, at det er meget værdifuldt for jer at få indleveret sådanne produkter med fremmelegemer, som det, forbrugeren Jan fandt i morges. Det for at I kan efterforske, hvordan fejlen kunne opstå. Hvis det er så vigtigt, hvorfor bad I så Jan rende på posthuset i stedet for at sende en kurér efter produktet?

- Vi taget det meget alvorligt, når forbrugere finder fejl. Vi evaluerer på forløbet i denne sag.

En anden forbrugere fandt også blåt plast i 3-Stjernet pølse.

nationen - 3. apr. 2017 - kl. 13:49 Var ved at smøre madpakker: Skal der være plastik i kyllingepølse?

Privatfoto
Privatfoto
 

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen