Stædige Frederikke vinder over tog-kontrollør

Frederikke og veninden havde gyldige metro-billetter, men fik bøde på 750 kroner

- Vi forsøgte at forklare ham, at vi begge havde gyldig rejsehjemmel, men han var kold, siger Frederikke Gudmand. Og så tog hun kampen op. Foto: Jonas Olufson.
- Vi forsøgte at forklare ham, at vi begge havde gyldig rejsehjemmel, men han var kold, siger Frederikke Gudmand. Og så tog hun kampen op. Foto: Jonas Olufson.

Har man kørt med den københavnske metro, har man næppe undgået at bemærke, hvordan kontrollører uddeler bøder til højre og venstre.

Besynderlige regler gør det nemlig vanskeligt for mange at købe en såkaldt gyldig rejsehjemmel.

Noget, blandt andre Forbrugerrådet Tænk i årevis har kritiseret.

Den 23-årige Frederikke Gudmand er en af de kunder, som nægtede at finde sig i forvirringen.

Hun skulle i biografen med en veninde, som havde glemt sit rejsekort.

- Heldigvis havde jeg mit rejsekort med, så jeg tjekkede hende ind med rejsekortet og rejste selv på mit periodekort.

Dermed havde vi to gyldige billetter, forklarer hun.

- Jeg havde tidligere fået at vide af en metro-kontrollør, at man kunne tjekke en medpassager ind på sit rejsekort - blot man selv var til stede. Så det gjorde jeg.

Bøde på 750 kr.
Men det syntes dagens metrokontrollør pludselig ikke var i orden. Frederikkes veninde fik derfor en bøde.

- Vi forsøgte at forklare ham, at vi begge havde gyldig rejsehjemmel, men han var kold. Det var selvfølgelig vildt unfair. Værsgo: Vi fik en bøde på 750 kroner, siger Frederikke Gudmand.

De klagede efterfølgende til Metroselskabets jurister, som var mindst lige så afvisende som kontrolløren.

Stor sejr

I stedet gik de til ankenævnet for Bus, Tog og Metro, som slog fast, at Metroselskabet skulle refundere bøden og derudover betale 10.000 kroner i afgift til ankenævnet.

For det viste sig, at Frederikke Gudmand havde fulgt reglerne til punkt og prikke.

Reglerne sagde nemlig, at man gerne måtte tjekke en medpassager ind på sit rejsekort.

Der stod intet om, at også korthaveren skulle være tjekket ind, sådan som kontrolløren og Metroens jurister påstod. Korthaveren skulle ifølge regelsættet blot være til stede, og det var Frederikke jo.

- Det føltes som en stor personlig sejr, selv om vi jo egentligt ikke havde vundet noget. Vi havde blot fået ret i, at de havde givet os en ulovlig bøde.

Se også: Har udskrevet bøder for halv milliard: Turister vinder over dansk trafikselskab

Ingen undskyldning fra metro

Metro Service vil ikke stille op til et interview med Ekstra Bladet, men kommunikationschef Jette Clausen bruger sagen til at rose sin arbejdsplads for at lære af egne fejl.

- Den sag, Ekstra Bladet henviser til, er jo netop et godt bevis på, at vi retter op, hvis der er noget, der skal ændres i vores information, skriver hun på vegne af kundeservicechef Karen Rønberg.

Reglerne er nemlig nu blevet ændret, så det fremgår, at både rejsekortindehaver og medrejsende skal være tjekket ind på rejsekortet, for at det er gældende.

Men selv om Metroselskabet erkender at have opkrævet en ulovlig bøde og efterfølgende fastholdt, at Frederikke skulle betale den, så de ikke sagt undskyld til hverken Rikke Gudmand eller veninden.

Metro Service vil ikke svare på, hvorfor man ikke har beklaget over for Frederikke,.

Men Jette Clausen indrømmer følgende: - Det lyder som en god pointe at beklage over for kunden efterfølgende, når vi taber en sag i Ankenævnet.

166 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere